Tento text je primárně určen pro vlastníky a vrcholové manažery velkých médií: v oblasti prodeje internetové reklamy se na vás chystá nová finta, která možná vypadá sofistikovaně a sexy, ve skutečnosti nemá moc daleko ke kombinaci moderního šamanismu a thanatofilie (láska ke smrti, pozn. aut.).
Řeč je o posledním výkřiku v oblasti prodeje on-line reklamy, o takzvanému real time biddingu (RTB). Ten má být novým způsobem obchodování s display reklamou v reálném čase s cílením na konkrétní uživatele. Zaujal už způsob, jakým byl RTB představen na jednom sezení SPIR. Na zeď se promítlo něco, co zdálky vypadalo jako nové Ponziho schéma, ve kterém se na prosté linii reklamní zadavatel - médium objevilo zarážející množství prostředníků/parazitů. S dovětkem "při RTB se do systému zapojí více subjektů, ale pro všechny bude více peněz". Ehm.
Nejde jen o to, že přesvědčení, že pouhá existence jakéhosi nového software a obchodní platformy vytáhne inzerentům z kapsy nové finance, nemá příliš daleko k new age blouznění Vesmírných lidí. Nebezpečí tkví jinde: jak některé zkušenosti ze zahraničí naznačují, RTB může významně snížit již tak dost nízké ceny on-line reklamy. Což je smrt pro přímé prodeje. Za takové situace i hypotetické navýšení spentu zadavatelů v RTB vůbec nemusí přinést vyšší výnos pro vydavatele. Software je na cestě do pekel neúprosný. Kdo na tom určitě vydělá: servisní služby, které zajišťují chod RTB. Mediální domy: s velkým otazníkem.
To samozřejmě nezabránilo velkým hráčům, aby se nepustili do dobrodružství s nejistým výsledkem: Centrum Holdings, Mafra, Mladá fronta, Ringier Axel Springer a Sanoma Media Praha hodlají v půlce září spustit RTB platformu Czech Publisher Exchange (CPEX). Pozornější pozorovatel si všiml nepřítomnosti velkých médií, které hodně sázejí na on-line - Seznam.cz, Nova a Prima, což signalizuje, že ne všichni hráči chtějí dát inzerentům příležitost k urychlení cenové eroze svého reklamního prostoru.