Skvělý okamžik pro tuzemský zábavní průmysl a současně výmluvný doklad současných trendů v globálním hudebním byznysu. Dobře promazaný stroj na peníze Zdeňka Pelce, GZ Media s miliardovými obraty, v těchto dnech zavádí do výroby pět nových lisů (viz foto dole v textu) na vinylové desky. Vyvinul je vlastními silami.
Lisy rozmnoží stávající park několika desítek strojů. Je to poprvé po 25 letech (!), co podnik v Loděnicích u Prahy takovým způsobem rozšiřuje výrobu. Jedná se o investici v řádu desítek milionů korun. Největší problém přitom podle managementu GZ Media paradoxně není složitý technologický vývoj vinylových lisů, ale získání dostatečného počtu pracovníků pro obsluhu.
GZ Media v souvislosti s novými mašinami shání cca 20 až 30 nových zaměstnanců. Blízkost metropole s řadou pracovních příležitostí však z takové poptávky dělá problém. Firma v současné době jede na tři směny denně, 360 dní v roce (jednou z mála výjimek jsou Vánoce a Silvestr). Vzhledem k celosvětové poptávce hudebních vydavatelů a kapel po formátu LP se u GZ Media dokonce bookují kapacity. Noví zákazníci tak mohou počítat s čekací lhůtou až čtyři měsíce.
V loňském roce firma vyrobila 14 milionů desek (používá na to vlastní vinylovou hmotu, jedno z tajemství GZ), což z ní činí jednoho z největších producentů vinylových desek na světě. V letošním roce plán počítá s produkcí 20 milionů LP. A to nejen díky novým lisům v loděnické hale, ale i díky rozjednaným projektům na stavbu továren na LP v Kanadě a Číně.
GZ Media v loňském roce utržila 2,3 miliardy korun, EBITDA vyskočila ze 300 na 370 milionů korun. Polovina obratu připadá na entertainment segment (CD, DVD, vinyly, to vše včetně obalů), zbytek tvoří non media byznys (obaly pro lihoviny, produkty Symantec, IKEA, Samsung, R.Jelínek, Canon). Úctyhodných 95 procent produkce jde na export. Rostoucí poptávka po deskách je hnaná zejména silnými prodeji gramofonů ve Spojených státech a v západní Evropě.