Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Český kinotrh narostl o 200 milionů korun, nejvíce lákali Mimoni

12:00, 19. 1. 2016
Film Aleš Borovan

Producenti, filmoví distributoři a provozovatelé kin mají za sebou příznivou sezónu. V loňském roce Češi utratili za lístky do kina 1,67 miliardy korun, v meziročním srovnání o 207 milionů více.

Je to nejvyšší suma v novodobé historii České republiky, na druhou stranu je nutné si uvědomit, že od roku 2013 se nově vykazuje celková tržba včetně platné sazby DPH a poplatku z kinematografického představení. Ještě jinak: od změny metodiky je to druhý růst finančního objemu trhu v řadě. Celkem v roce 2015 dorazilo do kin 12,96 milionu diváků, což je o 1,4 milionu více než v roce 2014.

Hegemonem kinotrhu zůstala distribuční společnost Cinemart (majitel Aleš Tříska), jejíž filmy získaly tržby v objemu 634 milionů korun. To je 38 procent z celkového čísla. Následuje Falcon (423 milionů), Forum Film (113 milionů), Bioscop/AQS (102 milionů), Bontonfilm (99 milionů) a Freeman Entertainment (81 milionů).

Pořadí nejnavštěvovanějších filmů v roce 2015 (číslo v tisících diváků, v závorce tržby v milionech):

  1. Mimoni (Cinemart)     831 (110)
  2. Padesát odstínů šedi (Cinemart)     557 (78)
  3. Star Wars: Síla se probouzí (Falcon)     478 (75,5)
  4. Spectre (Forum Film)     420 (60)
  5. Hotel Transylvánie 2 (Falcon)     345 (45)
  6. Jurský svět (Cinemart)     345 (52)
  7. Avengers: Age of Ultron (Falcon)     338 (51)
  8. Rychle a zběsile 7 (Cinemart)     310 (41)
  9. V hlavě (Falcon)     295 (37)
  10. Marťan (Cinemart)     289 (43)

Nejúspěšnějším českým filmem se stala komedie Život je život s 258 tisíci diváků a hrubými kinotržbami 33 milionů korun. Loňský rok byl opět svědkem pokračujícího úpadku české kinematografie - kvalitativního i byznysového. "Na domácí tituly dorazilo loni o 368 tisíc diváků méně než v roce 2014, což bohužel znamená, že poprvé od roku 2003 klesla návštěvnost českých filmů pod 20 procent," uvedl  Marek Jeníček, managing director Cinemartu.