Herní průmysl potvrzuje pozici jednoho z nejzajímavějšího segmentů kreativní industrie v České republice s úctyhodnými růstovými čísly v řádu stovek milionů korun.
Celkový obrat herních společností v Česku v roce 2019 dosáhl 4,54 miliardy korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 750 milionů (v procentech o 20 procent). V roce 2017 se cifra pohybovala na úrovni 2,26 miliardy. V letošním roce by souhrnný obrat studií měl převýšit 5 miliard korun. Vyplývá to z čísel Asociace českých herních vývojářů (AČHV).
V Česku aktivně působí cca 110 herních studií (loni 11 nových firem), které v roce 2019 vyvíjely hry převážně cílené na konzole a PC platformu (67 procent). Na mobilní trh se u nás soustředí méně než polovina studií (41 procent). Mezi největší firmy patří Warhorse Studios (screen ze hry Kingdom Come: Deliverance), Bohemia Interactive nebo Wargaming Prague.
Podle údajů AČHV herní průmysl v České republice zaměstnává více než 1750 lidí, z čehož největší podíl tvoří programátoři (21 procent) a grafici (19 procent). Každoročně se přitom otevře 280 až 300 nových pracovních příležitostí. Přes 60 procent společností však uvádí, že jim zaměstnanci chybí.
Na rozdíl od filmového průmyslu, který ročně od daňových poplatníků inkasuje přes 1,5 miliardy korun (filmový fond, Česká televize, filmové kanceláře, ministerstvo kultury), herní průmyslu dostává ze strany státu minimální podporu. Přitom jeho produkty jsou ve světě násobně úspěšnější než české filmy. "Asociace českých herních vývojářů v tomto směru aktivně spolupracuje se státními orgány a usiluje o širší podporu herního průmyslu. Máme tak možnost své potřeby přímo komunikovat a na rozvoji podnikatelského prostředí se aktivně podílet. Hlavním cílem je společně se zasadit o rozvoj vzdělávacích programů pro budoucí vývojáře, zlepšit podmínky pro vývoj her v ČR a významně přispět k růstu tohoto odvětví," dodává Pavel Barák z AČHV.