První velké žně předvánočního běsnění - nákupní akce Black Friday (BF) - mají velké e-shopy v České republice za sebou. Dle očekávání, online obchody dosáhly rekordních čísel, a to i díky pandemii čínského koronaviru a vládním restrikcím.
Jedna z největších e-commerce skupin, Mall Group (MG), během celé kampaně BF utržila 6,3 miliardy korun. V meziročním srovnání to je o 35 procent více. Jen e-shop Mall.cz prodal zboží v hodnotě 2,3 miliardy korun (meziročně plus přes 25 procent). Internetovým obchodům Mall se dařilo nejenom v Česku, ale i v ostatních zemích, kde skupina působí. "Rekordmanem bylo po celou dobu kampaně Slovinsko, kde tržby meziročně rostly o více než 70 procent."
MG, kterou vlastní Petr Kellner, Daniel Křetínský a spol. plus Rockaway, spustila Black Friday s výrazným předstihem, už v polovině října, kdy představila prvních dva tisíce akčních produktů. Postupně zapojila téměř 30 tisíc produktů za zvýhodněnou cenu. "Největší rozdíl oproti loňsku vidíme v nárůstu vícekusových objednávek, kde zákazníci k typicky vánočním kategoriím často přihazují i zboží denní potřeby jako drogerie, výživa pro děti nebo chovatelské potřeby," komentoval obchodní ředitel MG Jakub Střeštík.
V rámci Black Friday zákazníci MG nejčastěji nakupovali vánoční dárky nebo akci využili k pořízení vybavení do domácnosti. "Během uplynulého víkendu byl největší zájem o produkty osobní péče, jako jsou zubní kartáčky, holicí strojky a kulmy. Mezi TOP 5 nejprodávanějších kategorií dále patřila drobná elektronika, hračky, malá bílá technika a mobilní telefony."
Podobně se dařilo i největšímu českému e-shopu Alza.cz (majitelem skupina investorů v čele s Alešem Zavoralem). Do akce, která běžela od 11. do 29. listopadu, zařadil více než 12 tisíc druhů zboží, celkem 1,5 milionu kusů v hodnotě 1,8 miliardy korun.
"Za listopad tak očekáváme obrat ve výši 5 miliard korun (více než 6 miliard včetně DPH), což představuje meziroční růst o více než třetinu. V počtu kusů prodaného zboží je nárůst ještě vyšší, a to o více než 60 procent. Lidé totiž na Alze v čím dál větší míře vedle relativně dražší elektroniky nakupují i další zboží jako beauty, drogerii, knihy, hračky, hobby, chovatelské potřeby či sportovní vybavení," uvedla pro Borovan.cz mluvčí Alzy Daniela Chovancová. Celkem si zákazníci na Alza.cz za listopad objednali skoro 8 milionů kusů zboží.