Uplynulý rok přinesl dle očekávání rekordní výkony české e-commerce industrie. Meziroční nárůst útrat Čechů v online se dle nejrůznějších zdrojů pohyboval mezi 41 až 62 miliardami korun.
Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz loni dosáhly obraty e-shopů 196 miliard korun, což znamená meziroční růst 26 procent (v absolutním čísle 41 miliard). V roce 2019 byl meziroční růst 15 procent. Podíl české e-commerce na maloobchodu v Česku podle APEK přesáhl 16 procent, což znamená skokový růst o přibližně tři procentní body.
Dle analýzy Shoptetu, platformy pro správu internetových obchodů, české e-shopy zaznamenaly za loňský rok až o třetinu vyšší obraty než v roce 2019. Zákazníci v nich meziročně měli utratit o 62 miliard korun více, celkem tak Češi loni v internetových obchodech nakoupili za 217 miliard korun. Mezi nejprodávanější kategorie zboží patřila elektronika (včetně bílého zboží měla podíl 36 procent na celkovém obratu e-commerce), domácí potřeby (20 procent) a oblečení (13 procent). Zájem o nákup potravin online meziročně vzrostl o 42 procent.
"S ohledem na koronavirovou krizi a nouzový stav v průběhu roku jsme sledovali prudký nárůst od března. Přesto bylo nejúspěšnější období opět to předvánoční. Češi nakoupili na internetu od října do prosince dárky za více než 65 miliard korun. Je jisté, že letos nás čeká překonání magické hranice 200 miliard korun obratů," uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Podle asociace se skokově zvýšily objemy prodejů potravin, drogistického zboží, léků a zboží denní spotřeby obecně. Velmi úspěšný byl také prodej drobné elektroniky.