Českým herním vývojářům se v uplynulém roce dařilo, i navzdory covidové pandemii. Obrat tuzemských herních společností dosáhl 5,32 miliardy korun. Vyplývá to z informací Asociace českých herních vývojářů (AČHV).
V meziročním srovnání došlo k nárůstu 780 milionů. V roce 2018 byl tento ukazatel na hodnotě 3,79 miliardy. V letošním roce by se souhrnný obrat měl vyšplhat na 5,8 miliardy korun. "Důvody rychlejšího růstu spočívají kromě individuálních úspěchů vybraných her také právě ve specificích pandemie. Herní průmysl, na rozdíl od jiných sektorů, během ní nebyl zásadněji omezen," vysvětlil předseda asociace Pavel Barák.
V Česku je aktuálně 118 herních studií, mezi nimi jsou hyperúspěšné firmy jako Bohemia Interactive, Warhorse Studios, Beat Games nebo SCS Software. Loni zde bylo založeno 7 nových studií, o rok dříve 11 a v roce 2018 to bylo 12 nových studií. Celkem všechny herní firmy zaměstnávají téměř 2100 pracovníků, v meziročním srovnání o 324 více. Aktuálně je vypsaných cca 380 nových pozic.
K nejúspěšnějším herním titulům z České republiky loni patřily Beat Saber, Arma (screen), DayZ nebo American Truck Simulator. Během roku 2020 bylo u nás vytvořeno celkem 58 nových her, z čehož 16 z nich bylo vydáno jako tzv. early access a soft launche nadcházejících titulů. Aktuálně mají české herní společnosti v přípravě více než 180 nových her.
Každý třetí zaměstnanec v herních společnostech působících v Česku je podle průzkumu AČHV cizinec. Přibližně polovina zahraničních pracovníků je ze zemí EU (53 procent), necelá druhá polovina pak z dalších zemí (47 procent). Právě vysoký počet zaměstnanců pocházejících ze států mimo Evropskou unii a jejich další potřeba jsou podle zástupců asociace slabým místem české herní industrie. Ta od státu nepotřebuje a v drtivé většině nechce žádné dotace (světlá výjimka, pozn. aut.), spíše by uvítala zjednodušení a urychlení procesu udělování víz pro tyto vysoce kvalifikované pracovníky.