Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Green filming a filmový fond: část poslanců nesouhlasí se zaváděním ideologických kritérií

16:24, 10. 2. 2022
Film Aleš Borovan

Kontroverzní projekt tzv. green filmingu a udržitelného natáčení, ke kterému před nedávnem začala při posuzování filmových projektů přihlížet Rada Státního fondu kinematografie, přitáhl pozornost části poslanců Poslanecké sněmovny. Řada z nich se netají kritikou zavádění "zelené" ideologie do tuzemského audiovizuálního průmyslu.

Filmový fond začal posuzovat filmové projekty z hlediska green filmingu a udržitelnosti již od loňského roku. "Ve výzvách na podporu výroby filmů jsme nedávno zavedli povinnou rubriku, aby se producenti mohli vyjádřit, zda a jakým způsobem budou aplikovat postupy udržitelného natáčení. Je to následně jedna z věcí, ke které přihlížíme, když na Radě o daném filmu debatujeme," uvedla na podzim 2021 Helena Bendová, předsedkyně rady fondu. Filmový fond získává finance na rozdělování dotací a vratek mezi filmové projekty z velké části ze státního rozpočtu.

Zavádění jakékoliv ideologie do českého filmu se však nelíbí části poslanců. Výrazně kritičtější jsou poslanci opozice, ale i vlivný poslanec z vládního tábora upozorňuje na nutnost udržení postupu rady fondu v zákonném rámci (oslovili jsme řadu poslanců, průřezově za všechny strany, některé partaje, například ODS, nereagovala).

"Nesouhlasím s tím, jediným kritériem by měla být kvalita filmu, námětu. Je to alibistické, pokrytecké, trapné. Zařadil bych to do kategorie politické hyperkorektnosti. Netušil jsem, že se propojí hyperkorektnost a filmové natáčení. Jako daňový poplatník s tím mám problém. Nechci, aby se mé peníze distribuovaly podle kvót politické korektnosti. Bylo by férovější, aby producenti točili za svoje. Nebo aby netočili vůbec, a nebudou mít žádnou emisní stopu," komentoval postup fondu a green filming obecně Patrik Nacher (ANO 2011; rozpočtový výbor, hospodářský výbor).

"Nejsem právník a toto bych musel s odborníky konzultovat. Nemohu tedy hodnotit, nakolik je tento postup filmového fondu v rozporu se zákonem. Můj názor, že fond toto právo nemá, je jen na základě mého laického pohledu. S ideologií jsem bojoval jako student za minulého režimu a za mě je toto morálně i eticky nepřijatelné. Určitě by se tímto ministerstvo kultury mělo zabývat, pokud toho ovšem není samo iniciátorem," reagoval poslanec Zdeněk Kettner (SPD; výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu).

Naopak podle poslance Jana Laciny (STAN; volební výbor; výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu) fond zavedením hlediska tzv. udržitelnosti natáčení neporušuje zákon. "Zákon nevylučuje, aby rada stanovila další dílčí kritéria k posuzování žádostí (filmových producentů, pozn. aut.). Podle mého názoru by však, s ohledem ke znění § 35 odst. 2 zákona, neměla mít hlavní váhu a mělo by se jednat nanejvýš o kritéria doplňujícího charakteru. V tomto ohledu stanoví poměrně detailní postup posuzování žádostí Statut fondu, který pro jednotlivé typy podpor stanoví maximální počty dosažených bodů v jednotlivých kritériích. I ze zběžného pohledu je zřejmé, že i v případě hodnocení enviromentální udržitelnosti natáčení bude mít přidělený počet bodů pouze zlomek z celkového možného počtu. S ohledem k uvedenému mám tedy za to, že uvedeným postupem Rada fondu zákon neporušuje," uvedl Lacina.

"Na jednu stranu se může zdát zvláštní zohledňovat zrovna toto kritérium, na stranu druhou, pokud Rada při posuzování nevybočí ze zákonného rámce, kterým je její činnost upravena, nelze proti tomuto postupu dle mého nic namítat. Samozřejmě za předpokladu, že se enviromentální udržitelnost natáčení nestane hlavním kritériem hodnocení," uzavřel Lacina.

Borovan.cz chtěl dát prostor pro vyjádření i zástupcům filmového fondu, dotazy (viz níže) na oficiální emailovou adresu předsedkyně rady Heleny Bendové odeslal v polovině prosince 2021. Doposud nepřišla žádná odpověď.

  1. Proč vlastně Rada fondu při rozdělování peněz daňových poplatníků směrem k filmovým projektům začala brát v potaz i ideologická kritéria?
  2. Jak to přesně funguje? Producent, který se vykáže více aktivitami v rámci udržitelného natáčení, získá za srovnatelných podmínek více bodů, než producent, který se těmito aktivitami nevykáže?
  3. Je etické podle těchto kritérií rozdělovat peníze i těch poplatníků, kteří se zelenou ideologií nesouhlasí?
  4. U kolika filmových projektů jste tato kritéria udržitelného natáčení doposud uplatnili?
  5. Bavil jsem se s několika poslanci nového parlamentu, kteří k těmto kritériím udržitelného natáčení mají negativní postoj. Vy máte k této novince nějakou zpětnou vazbu od našich zákonodárců?

Vaší pozornosti doporučujeme:

V čele asociace producentů bude pokračovat Vratislav Šlajer, APA přijala nové členy

Filmový kanál Filmy česky a zadarmo odebírá půl milionu lidí

Nový Spider-Man v Severní Americe překonal metu 800 milionů dolarů

Betlémské světlo Jana Svěráka za dva týdny v kinech utržilo 8,5 milionu

Globální tržby The Batman v kinech blízko 600 milionů dolarů

Do kin vstoupí další komedie s Čermákem a Prachařem v hlavních rolích

Kinotržby Tajemství staré bambitky 2 se blíží 50 milionům korun

The Batman se blíží celosvětovým kinotržbám 500 milionů dolarů

Duo Wolfberg, Malásek nebo Muchow budou vybírat mladé režisérské talenty

Tržby pohádky Tajemství staré bambitky 2 překročily 40 milionů

Nový The Batman na startu v kinech utržil téměř čtvrt miliardy dolarů

České lvy za rok 2021 ovládlo životopisné drama Zátopek

Ceny Asociace českých kameramanů získali Žiaran nebo Šácha

Pohádka Tajemství staré bambitky 2 prodala kinolístky za více než 36 milionů

Globální kinotržby Uncharted se blíží čtvrt miliardě dolarů

Martin Hoffman má další hlavní roli v komedii Známí neznámí

Slavný brankář Hašek pod svým patronátem zahájil natáčení nového filmu

Návštěvnost filmové pohádky Tajemství staré bambitky 2 se blíží 200 tisícům diváků

Dobrodružný snímek Uncharted utržil skoro 140 milionů dolarů

Na filmovou pohádku Tajemství staré bambitky 2 přišlo skoro 100 tisíc diváků

Producent Biermann dostal přes milion korun na vývoj druhého filmového Masaryka