Českým produkčním firmám se loni rekordně dařilo. Obrat společností, sdružených v Asociaci producentů v audiovizi (APA), se zvedl ze 7,7 miliardy na 11,9 miliardy korun. Vyplývá to z interních čísel APA.
Rostly všechny tři segmenty - český film (1,268 miliardy), zahraniční zakázky (8,737 miliardy) a reklamy (1,866 miliardy). Celkový výsledek tak překonal cifru z roku 2019 (9,5 miliardy), tedy rok před covidovou pandemií (podrobnosti viz tabulka).
Český audiovizuální trh vykazoval až do příchodu pandemie rostoucí trend. První rok pandemie 2020 znamenal propad, v loňském roce už ale tuzemští filmaři navyšovali výkon i navzdory pandemii. V současné době se v České republice stále ještě točí projekty zaregistrované do systému filmových pobídek na konci roku 2021. Mezi ty, které do Česka nalákal systém pobídek, patřil v roce 2021 například americký akční thriller The Gray Man s Chrisem Evansem a Ryanem Goslingem. Za osmnáct natáčecích dnů zde filmaři utratili přes 750 milionů korun.
Útrata Netflixu za natáčení pokračování jednoho ze svých nejsledovanějších a nejdražších filmů Extraction 2 s Chrisem Hemsworthem překonala za 75 natáčecích dnů 2,5 miliardy korun, filmaři točili i v Jihočeském, Ústeckém a Středočeském kraji. Pokračovalo i filmování epické sci-fi série podle knižního bestselleru Roberta Jordana The Wheel Of Time s Rosamundou Pike, které v České republice do této chvíle utratilo 4,4 miliardy korun a fantasy seriálu Carnival Row (foto) s Orlandem Bloomem s celkovou útratou za první dvě řady ve výši 3,9 miliardy korun (zdroj čísel APA).
Mezi další projekty natáčené zde díky filmových pobídkám patří film Na západní frontě klid pro německý Netflix s Danielem Brühlem, špionážní seriál Totemy pro francouzský Gaumont, animovaný seriál Hasbro Magic: The Gathering, Chevalier pro Disney nebo postprodukce nového filmu Guye Ritchieho Operation Fortune a řada dalších. V tomto roce v tuzemsku například vzniká druhé pokračování televizní série The Foundation na motivy knih Isaaca Asimova pro Apple TV+.
Česká republika má šanci navýšit i tato rekordní čísla vzhledem ke stále vysokému zájmu zahraničních produkcí o natáčení v tuzemských exteriérech a ateliérech. Vzhledem k vysokému počtu projektů se však již podařil vyčerpat objem peněz pro tzv. filmové pobídky. Od jara 2022 je tak zastaven příjem žádostí o registrace pobídkového projektu. Tento vývoj tak značí, že systém filmových pobídek obecně funguje. Česko by však mohlo dosáhnout na další projekty - pokud by vláda navýšila objem peněz pro pobídky. Každoročně do systému přes filmový fond dává 800 milionů korun. Finanční prostředky se v posledních letech na základě zvýšené poptávky především velkých a dlouhodobých projektů navyšovaly o dalších 300 až 500 milionů v průběhu daného roku. Vzhledem ke krizovému stavu financí České republiky je však navýšení peněz pro pobídky nepravděpodobné.
Jak jsme psali již dříve, některé projekty tak zamíří do jiných zemí: například produkce seriálu Devil in the White City producentů Martina Scorseseho a Leonarda di Capria v hlavní roli s Keanu Reavesem. Mezi dalšími projekty, které se nebudou točit v Česku, jsou Patriot 3 pro Amazon Studios, Sisterhood of Dune pro HBO Max nebo Hunger Games Prequel s Jennifer Lawrence v hlavní roli.