Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Ideologizace filmového fondu zatím nechává ministra kultury Baxu chladným (komentář)

18:00, 5. 12. 2022
Televize Film Aleš Borovan

Před nedávnem zveřejněná krátkodobá koncepce Státního fondu kinematografie na rok 2023 potvrdila postupující ideologizaci fondu, přes který protékají objemné prostředky daňových poplatníků směrem k českým a zahraničním filmovým producentům a studiím. Zatím nejsilněji se v činnosti fondu, který měl hodnotit filmové projekty původně jen podle kvalitativních a ekonomických kritérií, projevuje ideologie enviromentalismu.

Týká se nejen filmových producentů, ale i například pořadatelů filmových festivalů. Krátkodobá koncepce 2023 (KK 23) o zapojení ideologie do činnosti Rady fondu hovoří poměrně bez obalu: "Environmentální aspekt nebude ZATÍM (zvýrazněno aut.) významným kritériem pro rozhodování, ale může projektu přinést dílčí výhody v hodnocení. Zavedení nové kolonky týkající se udržitelného natáčení v rámci formuláře Popis projektu podle názoru rady toto téma pomohlo zviditelnit a vedlo k tomu, že žadatelé tento aspekt začali více promýšlet při přípravě filmů. Rada proto tento požadavek ve formulářích nadále uchová. Vedle výzev na výrobu plánuje environmentální aspekt sledovat nově i v několika dalších výzvách (např. ve výzvě na podporu festivalů)."

Kromě zelené ideologie radní fondu aplikují při své činnosti, například při analýze žádostí o dotace, dle všeho i aspekty genderismu a diverzity. "Mapujeme gender, chodí nám málo žádostí od žen," prohlásila předsedkyně rady Helena Bendová. Již dříve jsme psali o tom, že si rada fondu z neznámého důvodu vede statistiky pohlaví žadatelů o dotaci pro filmové projekty.

KK 23 dokonce nepravdivě ženy-filmařky v rámci české audiovize označuje jako "znevýhodněnou skupinu". Rada prý bude "klást specifický důraz na podporu žen filmařek, stejně jako dalších znevýhodněných skupin v zájmu zvýšení diverzity české kinematografie. Tyto aspekty bude Rada zohledňovat v diskusích o projektech, i nadále však nejdůležitějším kritériem zůstává celková kvalita projektů a jejich připravenost k realizaci". Ve skutečnosti je jen málo oborů, kde by tak mnoho žen zastávalo tolik klíčových pozic, jako je česká audiovize, viz. tento text.

Státní fond kinematografie (SFK) je spravováno ministerstvem kultury, politicky proto za něj zodpovídá ministr kultury, aktuálně Martin Baxa (foto; ODS). Ten však na činnosti rady fondu, navzdory výše uvedeným pasážím v KK 23, neshledává politické aspekty. "Nedomnívám se, že by Rada SFK snad postupovala ideologicky při svém hodnocení projektů. To je patrno z tabulky s hodnocením výsledků, kterou najdete na webu. Žádná ideologická kritéria v ní nenajdete. Jak Helena Bendová, předsedkyně rady, tak Helena Bezděk Franková, ředitelka SFK, hovoří vždy o tom, že primární pro hodnocení projektů je jejich kvalita. Na faktu, že existuje monitoring toho, kolik žádostí chodí od žen, neshledávám nic závadného. Jednoduše řečeno, nedomnívám se, že by do rozhodování fondu zasahovala ideologie, není součástí obecných hodnotících kritérií," uvedl pro Borovan.cz Baxa.