Český e-commerce trh už druhý rok po sobě pokračoval v poklesu v řádu miliard korun. Rekordní číslo trh přitom vygeneroval v roce 2021, kdy jeho objem dosáhl 223 miliard korun. Vyplývá to z analýzy cenového srovnávače Heuréka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Česká e-commerce zakončila rok 2023 s celkovým obratem 185 miliard korun, jedná se tak o pokles o 6 procent oproti předešlému roku. V roce 2022 přitom trh klesnul o 12 procent (viz graf objemu e-commerce trhu, absolutní čísla v miliardách korun). Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál, který se po mnoha měsících propadu dostal do 2 procentního růstu.
"Za první tři měsíce loňského roku jsme měli meziroční propad o 13 procent, kdy jsme se stále potýkali s vysokou inflací a nedařilo se ani dřív oblíbeným povánočním výprodejům. Naději na návrat k přirozenému růstu jsme dostali po druhém kvartálu, který skončil - 8 procent. Silný byl zejména květen, kdy se sledované hodnoty blížily k nule. Nadějné vyhlídky se však rozplynuly v teplém a hlavně dlouhém létě a třetí čtvrtletí skončilo opět minusem 11 procent. Viděli jsme však, že lidé si už zvykli nakupovat online, jen pořizují věci s nižší hodnotou, což se také projevilo na nižší průměrné výši objednávky," komentoval David Chmelař, ředitel Heureka Group.
I loni pokračovala konsolidace e-commerce trhu, která odstartovala v roce 2022. "Loňský rok znovu ovlivnila vysoká inflace, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady, a to současně s menší ochotou spotřebitelů utrácet. I proto došlo k drobnému poklesu počtu e-shopů na českém trhu z 50 100 na 49 900. Na druhou stranu se opět potvrdila schopnost adaptace většiny českých internetových obchodů, které se dokázaly s náročnou situací vyrovnat a do roku 2024 budou vstupovat s optimismem. Věříme, že nyní již čeká naší e-commerce návrat k růstu," uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Nejsilnějším e-commerce segmentem je stále elektronika, která však v řádu let postupně ustupuje - od roku 2019, kdy měla 25 procent je aktuálně na 22 procent. Naopak postupně roste sekce kosmetiky a zdraví z 6 procent v roce 2019 na aktuálních 8 procent.
Velký rozhovor s obchodním ředitelem Seznam.cz Tomášem Búřilem, kromě jiného i o aktivitách Seznamu v e-commerce: