Růst sazeb komunikačních agentur na českém trhu pro letošní rok nedosahuje výšky inflace za rok 2023. Vyplývá to z pravidelného ročního průzkumu, který provádí oborová Asociace komunikačních agentur (AKA).
Podle Českého statistického úřadu se průměrná míra inflace v Česku za celý rok 2023 pohybovala na úrovni 10,7 procenta, což je přibližně o 4,5 procentního bodu méně než v roce předchozím. V oblasti služeb pak inflace činila průměrně 8,4 procenta a v oblasti zboží (tedy i materiálů pro reklamní produkci) pak 12,1 procenta. Podle AKA sazby agentur pro rok 2024 vzrostly o 5,88 procenta oproti roku 2023. Hodinové sazby za loňský rok meziročně vzrostly o 7,3 procenta, oproti roku 2023 došlo ke zpomalení nárůstu hodinových sazeb.
"Jednou z příčin vzrůstu sazeb je pochopitelně pokračující inflace (zejména ceny energií a materiálů na reklamní produkci). Dalším zásadním důvodem je pak výrazné zvýšení kvalifikace pracovníků v oboru, zejména v oblasti nových technologií. Tento kvalitativní posun se logicky odráží ve vyšších nákladech na vzdělávání a technologie a také růstem mezd, které v oboru v průměru stouply o 6,4 procenta," uvedla Lucie Češpivová, členka prezidia AKA.