Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Český audiovizuální průmysl loni klesl na 13,5 miliardy korun

16:53, 30. 6. 2024
Televize Film Aleš Borovan

Po rekordním číslu v roce 2022 výkon v české audiovizi loni znatelně poklesl. Tuzemský audiovizuální průmysl v roce 2023 dosáhl obratu 13,5 miliardy korun. Snížil se objem zahraniční produkce, naopak české filmy a seriály jsou na rekordním čísle.

V meziročním srovnání to je pokles souhrnné cifry o 1,9 miliardy, v procentech o více než 12 procent. Čísla publikovala Asociace producentů v audiovizi (APA). Podle zástupců audiovize za poklesem stojí pozastavené pobídky a vedle toho byla stávka scenáristů a herců v USA, která vedla k zastavení celé řady filmových i televizních projektů. V loňském roce se tak snížila zahraniční produkce - z 11,26 miliardy na 9,23 miliardy korun.

Do Česka se v roce 2023 vrátila produkce sci-fi seriálu Foundation: Emperor’s War, která se natáčela pro společnost Skydance Television. Celkem zde strávila 41 natáčecích dní v Praze, Mostě, na zámku Kačina nebo v Satalicích. Rovněž se vrátil projekt Wheel of Time , natáčený pro Amazon Studios produkční společností Sony Pictures Television. Jeho pokračování natáčeli filmaři na českých lokacích dohromady 110 dní. Na začátku roku 2023 pokračovalo natáčení hollywoodského blockbusteru s pracovním názvem Ballerina v hlavní roli s Annou de Armas, ve kterém se představí i Keanu Reeves, snímek se natáčel pro společnost Lionsgate, natáčení trvalo 51 dní.

Českou republiku si pro remake legendárního hororu Nosferatu vybralo americké studio NBCUniversal, celovečerní snímek režíruje Robert Eggers a připravuje ho produkční tým pod vedením známého amerického režiséra a scenáristy Chrise Columbuse (Harry Potter, Sám doma), filmaři strávili v Česku 59 dní na mnoha lokacích. Hlavní role ztvárnili Bill Skarsgård, Lily-Rose Depp a hvězdný Willem Dafoe.

České filmy a seriály dosáhly rekordního objemu 2,15 miliardy (o rok dříve 1,73 miliardy), z nichž 60 produkce tvoří produkce pro TV a VOD. Z celkového obratu činila televizní produkce 1,2 miliardy, originální VOD produkce 92 milionů a obrat původní produkce určené pro kina činil 853 milionů korun. Podrobnější čísle viz tabulka nebo graf:

Podle APA v poklesu zahraniční produkce hrála role i údajně nedostatečná výše pobídek v České republice. Ta aktuálně činí cca 20 procent z uznatelných nákladů. V jiných státech má být podle APA vyšší - Slovensko 33 procent, Polsko 30 procent, Německo 30 procent, Maďarsko 30 procent, Španělsko 30 procent (Bilbao až 60 procent), Holandsko 35 procent, Rumunsko 30 procent, Litva 30 procent, Island 35 procent, kanadský Saskatchewan 40 procent nebo Austrálie 30 procent. Na druhou stranu je zda otázka, nakolik je morální, aby běžní daňoví poplatníci financovali bohatým firmám jako je Apple, Netflix nebo Warner Bros. jejich nákladné projekty a do jaké výše - v době inflace, chudnutí, navyšování cen energie, potravin a dalších životních nákladů atd.

V současné době vláda schválila novelu zákona o audiovizi, zákonná norma míří do poslanecké sněmovny. Novela počítá s transformací Státního fondu kinematografie na Státní fond audiovize a s navýšením poplatků audiovizuálních hráčů do fondu. Komerční televize dnes přispívají 2 procenty z reklamních výnosů, kina 1 procentem z ceny lístků, převzaté vysílaní 1 procentem a české VOD platformy 0,5 procentem z předplatného.

Novela počítá s tím, že nově by měly všichni platit 2 procenta (kina, TV, VOD, převzaté vysílání) a nově se poplatek bude týkat i zahraničních platforem poskytujících služby v Česku (např. Netflix, Disney+ atd.). VOD platformy budou mít navíc v souladu s evropskou audiovizuální směrnicí povinnost tzv. přímé investice a minimálně 1,5 procenta tržeb z Česka investovat do domácího obsahu dle vlastního výběru. Roční alokace určená k financování pobídek bude nově navázaná na finanční výkon českého audiovizuálního průmyslu.