Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Vláda kývla na Baxův nápad dotovat počítačové hry. Zlo a špatná zpráva pro industrii, reagují vývojáři

08:38, 1. 7. 2024

Ministr kultury Martin Baxa (ODS) v poslední době nedělá skoro nic jiného, než že kolem sebe na různé strany rozhazuje velké balíky peněz ve formě dotací, pocházející z kapes daňových poplatníků. Čerstvě novela zákona o audiovizi, za kterou stojí ministerstvo kultury a kterou schválila vláda, chce zavést dotace pro počítačové hry. Baxův nápad ale narazil u renomovaných vývojářů, a to tak že výrazně. Někteří z nich označili toto užívání veřejných peněz za "zlo".

Herní průmysl je jedno z mála odvětví české kreativní branže (možná jediné), které ve světě někoho zajímá, je úspěšné byznysově (Mafia, Kingdom Come: Deliverance, Arma - screen, DayZ atd.) a které od státu nepotřebovalo žádné dotace. V rámci plánované transformace Státního fondu kinematografie na Státní fond audiovize se ale počítá s podporou filmů a nově i televizních seriálů a herních projektů/gamingu. Investiční dotace pro herní projekty by přidělovala vybraná komise fondu.

"Hlavním důvodem pro novelizaci byla potřeba reagovat na změny v audiovizuálním průmyslu. Cílem novely je moderní systém, který audiovizi zajistí finanční prostředky a předvídatelnou budoucnost. Transformace Státního fondu kinematografie na Státní fond audiovize včetně strategické podpory herního průmyslu, i trvale udržitelná podpora filmového průmyslu prostřednictvím filmových pobídek vychází z programového prohlášení této vlády," tvrdí Baxa.

Baxova snaha poslat peníze z kapes daňových poplatníků i do projektů herních vývojářů se ale stala terčem kritiky samotných herních tvůrců. "Dotace jsou naprosté zlo. Začnu zcela reálným příkladem z vlastní zkušenosti. Rozpočet hry typu Kingdom Come: Deliverance je v řádech vyšších stovek milionů korun. Naše polská konkurence, vyvíjející podobné hry, nedávno dostala dotace "na rozvoj" cca 300+ milionů korun. To jsou fakticky komplet finance na vývoj vcelku velké hry. Vzhledem k tomu, že drtivá většina rozpočtu hry jsou platy, co asi tak udělali s těmi penězi? Začali přetahovat zaměstnance těm, kteří dotace nedostali, protože rázem měli zadarmo na to, aby platili lidem klidně 2x tolik. A skutečně nám několik špičkových lidí přetáhli. Pro některé firmy je toto zcela likvidační. Takže stát podporou jedné firmy jinou zničí. Znám takové případy v jiných oborech. Výsledek? Jejich dotovaná hra dopadla mnohem hůř, než ta naše. Peníze následně došly a přetažení zaměstnanci jsou zpět v Čechách. Dotace pouze pokřivila pracovní trh a někdo si namastil kapsu, aniž by to pomohlo vytvořit lepší dílo," uvedl na svém Fb profilů světoznámý vývojář Daniel Vávra (Warhorse Studios).

Podobný postoj zaujal i spolumajitel herního studia Bohemia Interactive Marek Španěl. "Dotace jsou zlo. A prosím ušetřete mě pokrytectví, že nemůžu říkat, že dotace jsou zlo a zároveň je čerpat. Naopak, to je naprosto správný přístup. Tyhle konkrétní navrhované jsou vymyšlené asi tím nejhorším možným způsobem. Když už mermomocí někdo chce dělat dotace, namísto snižovaní daní, tak mají být nárokové na bázi jasných pravidel a nikoliv přidělované komisí lidí. Na celé téhle věci vidím dobré jen to, že o trochu víc lidí uvidí zrůdnost systému, který vznikl okolo filmového průmyslu. Hry jsou tady totiž jen přidané k filmovému dotačnímu prostředí," prohlásil Španěl.

Podle obou zkušených vývojářů by na rozdíl od dotací hernímu průmyslu v České republice pomohly nižší daně pro studia, bezúročné půjčky, snížená byrokracie nebo pobídky s vysokou spoluúčastí žadatele. "To je přesně to, co v zákoně není a maximálně se o tom tak trochu uvažuje někdy do budoucna," glosoval Vávra.