Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

České Radiokomunikace chtějí spustit nový formát televize v mobilu v roce 2027

12:49, 23. 10. 2024

Již za tři roky by České Radiokomunikace mohly odstartovat nový formát televize v mobilu bez připojení k síti nebo wifi, tzv. 5G Broadcast. Vše bude záviset na na vývoji příslušných obchodních modelů, designu sítě a na nutném rozšíření vysílací sítě.

5G Broadcast je nový vysílací standard, který využívá výhody DVB-T2 a dokáže přenést audiovizuální obsah na neomezený počet mobilních zařízení, jako jsou chytré mobily nebo laptopy. Radiokomunikace testují 5G Broadcast už od roku 2022, do testů se zapojila Česká televize nebo TV Prima (Nova nemůže vzhledem k omezení TV práv, které vlastní, jen na určité platformy). Nyní se testování podle zástupců ČRa výrazně posunuje, protože se na trhu objevily první mobilní telefony (Xiaomi 13, One Plus 10 Pro 5G), které umí efektivně takto vysílaný obsah přijmout.

"V technologii 5G Broadcast vidíme jednu z cest budoucího pozemního digitálního televizního vysílání. Umožní přijímat vysílání na mobilu, a to i v oblastech bez signálu běžných mobilních sítí, což zvyšuje jak možnosti informování v krizových situacích, tak například sledování televizního obsahu při cestování," uvedl ředitel ČRa Miloš Mastník (dřívější rozhovor s Milošem Mastníkem viz dole).

"Broadcast 5G je nejefektivnějším využitím kmitočtového spektra a elektrické energie," doplnil Marcel Procházka, ředitel právního a regulatorního útvaru ČRa. Nový formát televize v mobilu by teoreticky mohl nahradit mobilní sítě pro přenos lineární TV. Jinými slovy, Radiokomunikace se tak vlamují do byznysové oblasti, ve kterém působí mobilní a další operátoři.

Telekomunikační firma v současné době testuje 5G Broadcast z vysílače Praha Žižkov (foto). Test probíhá v duplexní mezeře pásma 700 MHz, na kmitočtu 742 MHz s výkonem 32 kW. Pokrytá oblast zahrnuje Prahu a střední Čechy. Současně Radiokomunikace vyvíjí design sítě nebo obchodní modely (v úvahu přichází platby ze strany mobilních operátorů, provozovatelů TV vysílání nebo ze strany uživatelů).