Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Seznam.cz pokračuje ve štědrém financování kontroverzní neziskovky NFNŽ

12:41, 21. 1. 2025

Kontroverzní neziskovka Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNŽ), která podle některých svým sporným MediaRatingem a střetem zájmů neprospívá zdravému fungování českého mediálního trhu, si udržela finanční přízeň internetového hráče Seznam.cz (majitel Ivo Lukačovič).

Jak jsme uvedli jako první na trhu již loni, Seznam.cz v roce 2023 byl největším donorem NFNŽ, když neziskovce poslal 1,3 milionu korun. I v předešlých letech to byly sumy v podobné výši. A ve finanční podpoře internetová firma pokračovala i v roce 2024. "V roce 2024 jsme Nadační fond nezávislé žurnalistky podpořili částkou 500 tisíc korun," uvedla na dotaz Borovan.cz mluvčí Seznamu Aneta Kapuciánová.

Nadační fond zatím nezveřejnil výroční zprávu za loňský rok (má čas do konce letošního roku), tudíž výše ostatních sponzorských darů je zatím neznámá. Ale pokud by si NFNŽ udržel podobnou přízeň ostatních donorů (cifry za rok 2023 - Livesport miliardáře Martina Hájka 800 tisíc, Martin Vohánka 500 tisíc atd.), dá se říci, že půl milionu korun patří k nadprůměrně štědrým darům v rámci NFNŽ.

Nadační fond nezávislé žurnalistiky má na českém mediálním trhu kontroverzní pověst. U jeho vzniku stála řada oligarchů a vlivných hráčů s vlastními byznysovými a dalšími zájmy (například pomáhali prosadit prezidenta Petra Pavla do úřadu). Někteří z nich investovali do mediálního byznysu, z čehož plyne střet zájmů NFNŽ. V uplynulých letech pak nadační fond proslul tím, že finančně podporoval hlavně levicová až krajně levicová média jako Deník Referendum, radikální a extrémně protikapitalistický Deník Alarm, Deník N, Heroine nebo Voxpot (více zde).

Sporný je rovněž projekt NFNŽ MediaRating, který se snaží hodnotit česká média (starší analýza MediaRatingu zde). Fond je ve vztahu k MediaRatingu podle všeho ve střetu zájmů, Jednak fond v ratingu hodnotí i média, které sám spolufinancuje a tím pádem na ně má donátorské vazby. Část zakladatelů a financiérů fondu rovněž měla před nedávnem svůj vlastní mediální byznys (jedná se o Deník N). MediaRating na trhu vyvolává silnou kritiku řady mediálních domů. Těm se nelíbí hlavně nejasná a měnící se kritéria, četné chyby v prováděném hodnocení, subjektivita a chabá komunikace organizačního týmu (viz zde).

Proč je MediaRating pro média a pro trh momentálně důležitý. Hodnocení v MediaRatingu může znatelně ovlivnit byznys daného média. A to zejména v souvislosti se Seznam.cz, který patří k největším sponzorům NFNŽ. Takzvaný Newsfeed na hlavní stránku Seznamu umisťuje obsah z externích médií, na kterém Lukačovičova firma následně protáčí reklamu. Výnosy se pak dělí mezi Seznam.cz a vydavatele (většinou si Seznam bere 70 procent).

Stále existuje praxe, jak čerstvě potvrdila Kapuciánová, že Seznam z neznámých důvodů do Newsfeedu zařazuje jen zpravodajská média, která mají hodnocení MediaRatingu NFNŽ nebo jsou začleněna do dalšího projektu fondu Mapa médií. Bez tohoto ratingu či zařazení do Mapy médií pak externí zpravodajství nemají přístup do seznamáckého Newsfeedu. Skutečnost, že Seznam.cz si fakticky přes dary spolufinancuje jedno z hlavních kritérií pro Newsfeed, je podle našich informací předmětem velké nevole a nevraživosti ostatních mediálních hráčů na trhu.

Ale kritérium MediaRatingu v Newsfeedu se může změnit: majitel Seznamu Ivo Lukačovič loni na síť X napsal, že "v Seznamu si nízkou kvalitu ratingu @NFNZurnalistiky uvědomují a usilovně hledají jiného dodavatele s lepším ratingem medii v Česku".