Oficiální měření českého internetu NetMonitor (zajišťuje SPIR), které je na trhu používáno jako oficiální "měna", čerstvě přichází s dvěma novinkami, které významně zpřesňují popis a mapování českého internetového trhu. Týkají se Seznam.cz, Meta, Google a dalších velkých online platforem.
Do měření NetMonitor se po čtyřech měsících vrátil se svými weby Seznam.cz, který je největším tuzemským online hráčem v Česku (o tehdejším odchodu Seznamu jsme psali jako první). Oficiálním zdůvodnění ze strany Seznamu byly technické problémy, které měřící kódy NetMonitoru měly způsobovat na stránkách Seznamu.
Co je důležitější, NetMonitor nyní nově nabízí tabulku, které říká "landscape českého online trhu". Poprvé jsou zde ukázána čísla (reální uživatelé, reach, celkový strávený čas) i za velmi velké online platformy (VLOP) jako například Google a Meta a za velmi velké online vyhledávače (VLOSE) jako například Google a Bing, která doposud nebyla k dispozici.
Jak známo, Facebook/Meta nebo Google se nezúčastňují NetMonitoru, na své weby nenasazují měřící kódy a nesdělují svá data. Čísla za tyto velké platformy a vyhledávače vznikla modelováním na základě dat z českého softwarového PC panelu Gemius (nejsou tedy k dispozici data z mobilů a tabletů) a údajů z panelů sousedních trhů jako Polsko nebo Německo, které se údajně mají v online chovat podobně jako Česko. Data v landscape se budou zveřejňovat v měsíční periodicitě.
Zde prvních deset pozic z landscape českého online trhu za únor 2025 (Zdroj: SPIR; číslo v milionech reálných uživatelů):