Hodinové sazby tuzemských komunikačních agentur v roce 2024 meziročně vzrostly v průměru o jedno procento. Vyplývá z pravidelného šetření oborové Asociace komunikačních agentur (AKA; čísla vzešla z dotazníkového výzkumu). Tempo růstu podle ní výrazně zaostává za inflací ve službách (5,01 procenta) i za růstem mezd v oboru (4,2 procenta).
AKA označuje tuto situaci za dlouhodobě neudržitelnou, nepoměr růstu hodinových sazeb a růstu mezd vytváří tlak na ceny. Nízké sazby podle asociace ohrožují kvalitu agenturní práce i efektivitu kampaní klientů. "Nerealisticky nízké ceny a vysoká očekávání jsou nebezpečné nejen pro agentury, ale i pro klienty. Výsledkem jsou slabší výstupy a ztráta výnosů," uvedla prezidentka AKA Petra Jankovičová.
Podle CEO McCann Prague Jana Binara kvalitní kreativa přináší až 16násobný návrat investice. „Bez výjimečných lidí ale výjimečné výstupy nevzniknou. A ti potřebují férovou odměnu. Když ušetříme pár tisíc na fee, můžeme přijít o miliony z rozpočtu," tvrdí Binar.
Data Českého statistického úřadu ukazují, že za posledních 10 let vzrostly mzdy v oboru informačních a komunikačních služeb o 70 procent, ceny zboží o 50 procent. Hodinové sazby agentur tento trend podle AKA nekopírují. Důvodem je podle asociace mimo jiné transformace trhu, zavádění nových technologií, nejistoty kolem regulací či geopolitiky a stagnace HDP, což tlačí klienty ke škrtům v komunikačních rozpočtech.
Dalším problémem je praxe některých agentur, které podstřelují ceny ve snaze udržet klienta. "Takové naceňování je pastí, která ohrožuje celý trh," prohlásila výkonná ředitelka AKA Kateřina Hrubešová. "Jsem v neustálém kontaktu s našimi členy i s celým trhem a pro nás všechny je toto priorita. Vysvětlujeme klientům, že je v jejich zájmu poskytnout férovou cenu za práci agentur, neboť jim přinášejí znalosti a výkon, které mnozí z nich nemohou ničím nahradit. Představa, že například freelanceři dokážou za zlomek ceny nahradit při přípravě a orchestraci kampaně celou agenturu, je mylná," tlačí na vyšší ceny Hrubešová.