Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Jan Rubeš: Magic Box loni prodal 1,4 milionu DVD a Blu-ray Rozhovor

Filmový distributor Magic Box/AQS před několika týdny dosáhl úspěchu, když jako první firma v oboru uzavřel deal s Apple o přímé distribuci na iTunes. Českým producentům se tak otevírá distribuce jejich titulů doslova do celého světa. Obchodníci z Magic Box zase mají v ruce nástroj pro přímé sledování a analýzu prodejů jednotlivých filmů. "Chceme, aby maximum nezávislých novinek, které budeme vydávat na DVD nebo Blu-ray, současně vycházelo i na iTunes," říká šéf Magic Boxu Jan Rubeš.

B.: AQS před nedávnem získala licenci pro přímou distribuci na iTunes. Co si od tohoto kroku slibujete?

Že vyděláme více peněz a dokážeme tak mimo jiné nahradit výpadek příjmů z videopůjčoven. Přestože ceny filmů na iTunes jsou v porovnání s dalšími poskytovateli digitální distributory podstatně vyšší, již první výsledky prodejů ukazují, že by se to mohlo podařit. Pokud nám navíc producent bude moci poskytnout licence pro další teritoria, budeme schopni s českou produkcí snadněji expandovat i do zahraničí. Kupříkladu film Občan Havel bychom chtěli uvést na iTunes po celém světě v jeden den.

 B.: Jak velkou část celkových tržeb chcete z tohoto zdroje získat?

Podle jedné studie by na americkém trhu v roce 2016 měl podíl výnosů z digitální distribuce dosáhnout 50 procent z celkových výnosů home entertainment. Ale samozřejmě filmový trh ve Spojených státech je hodně napřed. Z hlediska našich VOD tržeb je ale potřeba si uvědomit, že Magic Box má sice práva od Paramountu, Warner Bros. a Disneyho na fyzické nosiče, digitální prodej si však tato studia zajišťují sama. Naše služba na iTunes je primárně určena pro domácí producenty a zahraniční nezávislé filmy.

B.: Jak vlastně taková agregace probíhá?

V první řadě, v případě starších titulů, pokud film někdy někde ve světě vyšel na Blu-ray, tak základní podmínkou Apple je, že na iTunes musí být v HD. V takovém případě musíme koupit HD mastery a film nabízet jak v SD, tak i i HD. Mimochodem ve standardním rozlišení si naše filmy zde pouští 28 procent diváků. Pokud máme práva jen pro Českou a Slovenskou republika, tak v případě zahraniční produkce doplníme český dabing a titulky. Film poté předáme firmě, která má licenci na ukládání souborů do systému iTunes. Apple má určitou dobu na kontrolu všech souborů. Úžasné pro mě jako distributora je detailní přehled o prodeji filmů. Kdykoliv on-line vidím prodeje, tedy zda si někdo snímek jen zapůjčil na 48 hodin nebo navždy koupil a v jakém rozlišení.32

B.: Za kolik filmy na iTunes nabízíte? Určujete si cenovou politiku sami nebo do toho mluví Apple?

Určujeme si ji sami v rámci kategorií nastavených Apple. Obecně se snažíme, aby prodej v SD na iTunes nebyl dražší než DVD. V eurech to je 9,99. V případě HD se cena pohybuje lehce pod cenou Blu-ray. Ceny za novinky jsou vyšší a všichni distributoři je mají stejné.

B.: Takže obecně tradovaný podíl 30 procent z každého obchodu pro Apple není fixně daný?

Ne, je to docela složitý systém nastavování podílů. Obecně platí, že čím je koncová cena nižší, tím je dělení výnosu méně výhodné pro nás a pro producenta.

B.: Jaké další výhody iTunes nabízí?

Od nového roku chceme filmy nabízet k půjčování na iTunes týden před vydáním na fyzickém nosiči. Čímž doufám opět digitální distribuci zatraktivníme.

B.: Které filmy na iTunes již nabízíte a kolik se jich tam chystá?

Zatím zde máme 11 filmů, mezi jinými 10 pravidel, jak sbalit holku, Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel, Příběh kmotra, Fair Play, Tři dny na zabití, katalogový Tobrúk nebo Dědictví aneb Kurva se neříká. Do budoucna chceme, aby maximum nezávislých novinek, které budeme vydávat na DVD nebo Blu-ray, současně vycházelo i na iTunes. Stále vše testujeme.

Nejvýznamnější obchodní kanál jsou obchodní řetězce

B.: Producenti vám poskytují práva jen pro Česko a Slovensko nebo i do zahraničí?

Záleží na tom, zda český producent má zahraniční koproducenty. Ti si zpravidla ponechávají práva pro svá teritoria. Když už český film pro iTunes připravujeme, tak se ale snažíme získat práva i pro jiné země. Věřím, že v zahraničí žije mnoho Čechů, kteří by si český film rádi přes svůj účet pustili. Vedle česky mluvících zájemců pak můžeme film s příslušnými titulky nabízet i zájemcům o naši kinematografii. Opět jsou ale od Apple nastaveny tvrdé podmínky. Například v Německu nestačí nabídnout film jen v češtině s anglickými titulky, ale musí mít i titulky v němčině. Obdobně to platí pro Francii a francouzské titulky. Zajímavé pravidlo platí pro USA. Pokud tam byl zahraniční film uveden v televizi nebo v kině, tak musí být na americkém iTunes Store vybaven anglickými titulky pro neslyšící.

B.: Se kterými poskytovateli služeb VOD ještě spolupracujete?

Filmy máme na O2 TV, Voyo, Alza Media, Ivio.tv a jednáme s dalšími. Zajišťujeme pohádky pro Seznam.cz a jeho Stream.cz.

B.: Má o tento způsob distribuce z vaší strany zájem i některá z televizí?

Všechny stanice mají svoje digitální služby. Takže se zatím snaží, aby se jejich produkty nikde jinde neobjevovaly.

B.: Přes cca dvěma lety jste oznámili, že zvažujete i prodej hudby. Tento plán je u ledu?

Netýká se to digitálního prodeje, ale jen vybraných fyzických nosičů. V omezené distribuci máme tedy některé tituly Multisonic Karla Vágnera, Warner Music Czech Republic nebo Pink Panther. Udržovat distribuční síť je finančně nesmírně náročné. Například musíme mít i vlastní obchodní zástupce, kteří o naše zboží v některých řetězcích pravidelně pečují, včetně jeho vystavení. Vydavatelé hudby využívají naší schopnosti dostat jejich nosiče na prodejní místa po celé České a Slovenské republice, kde již dávno neprodávají.

B.: Je pro Magic Box maloobchod Tesco stejně významný jako třeba pro konkurenční Bontonfilm?

Úplně stejně. Snažíme se prodávat, kde to jde. V poslední době spolupracujeme i s knižními řetězci. Naše tituly najdete i na benzínových pumpách. Ale obecně obchodní řetězce jsou pro Magic Box nejvýznamnější obchodní kanál. Ahold například připravil obrovskou akci s některými filmy studia Disney.

B.: Dokážete nyní odhadnout, jak dopadnou ekonomické výsledky divize Magic Box za letošní rok? Loni se tržby MB v Česku pohybovaly okolo 143 milionů korun (v roce 2012 to bylo 149 milionů). Na videodistribuci připadlo 57 procent všech tržeb AQS.

Čísla budou lepší než v loňském roce. Vždy je důležité, jaké se v daném roce objeví tituly. Letos tržbám určitě pomohou nosiče Tři bratři, Letadla, Lego příběh, Hobit nebo i Rivalové. Magic Box pořád zůstává klíčovou divizí AQS.

Objem trhu odhadujeme na 350 až 400 milionů

72B.: Na výkon distributorů negativně dopadá klesající průměrná cena nosičů. K jak velkému poklesu cen nosičů letos došlo? Nebo se ten pokles zastavil?

Samotné lisování DVD a Blu-ray příliš nezlevňuje. Naopak kvůli oslabení koruny nosiče, které lisujeme v zahraničí, zdražily. Takže naše vstupy jsou vyšší – platíme více za nosič i za logistiku. Naproti tomu ceny klesají, tedy i marže. Byznys s domácí zábavou je v horší a horší kondici, takže na dosažení stejných tržeb musíme vynaložit podstatně větší úsilí. Prodej a půjčování přes iTunes je jednou z cest, jak tento pokles zastavit. Abych ale odpověděl, na co se ptáte. Myslím, že pokles cen se zastavil. Tím ale nemyslím výprodeje některých titulů v papírových pošetkách.

B.: Vaše konkurence z Bontonfilmu odhaduje objem trhu na 750 milionů. Jaké je vaše číslo?

Odhaduji, že Magic Box reprezentuje víceméně 50 procent trhu s fyzickými nosiči, dalších cca 50 procent má Bontonfilm. Nějaké má jistě Filmexport home video se starými českými filmy. Netuším, kolik prodává Hollywood Classic Entertainment. Navíc jejich filmy nabízejí různí překupníci. To znamená, že celý objem trhu s nosiči by se podle nás měl pohybovat někde kolem 350 až 400 milionů korun. Nepočítám šedou, pošetkovou zónu.

B.: Jak vidíte možné využití merchandisingu spojeného s filmem na českém trhu?

Když jsme vydávali nosiče prvního dílu Babovřesky, tak se udělala taška - síťovka. Při prvním vyúčtování jsme dostali jako podíl pár desítek korun. Ohledně skutečných možností merchandisingu na trhu bych byl nesmírně opatrný. Jsou zde specializované firmy, které mají merchandisingová práva především ke studiovým filmům. Přiznám se, že nevím jak se jim daří. Magic Box se bude držet toho, co umí, to znamená nosičů. AQS pak prodeje licencí, včetně těch digitálních.

B.: Kolega Palán z Bontonfilmu věštil, že nás čeká ještě jedna příbalová vlna. Váš pohled?

Nemyslím si to. Co se ale nyní objevuje, jsou nosiče v pošetkách, které jakoby vyšly z továrny, přestože měly být již dávno zlikvidovány.

B.: A naopak, co se týká sběratelských edic, tedy druhého okraje home entertainment trhu, jak vypadá vývoj?

Pochopitelně nás těší velký zájem sběratelů o naše kolekce a edice. Ať to byla Oscarové edice, Filmové klenoty, Disney Kouzelné filmy a mnoho dalších. To se ovšem týká především starších, katalogových filmů. Za vymýšlení zajímavých sběratelských edic a tedy práci s katalogem, jsme byli dokonce mnohokrát oceněni. Jak od Warner Bros, tak letos i od Disney. Jsem fanda nových technologií. Máme tři filmy ve 4K – Tobrúk, Ulovit miliardáře a Colette. Jsem zvědav, jak se bude tento formát v budoucnosti chytat. V příštím roce by se měl snad objevit i Blu-ray, na který by se vešly filmy v Ultra HD rozlišení. Uvidíme, zda vyvolá stejný zájem, jako filmy ve 3D.

Na trhu se prodalo přes 100 tisíc DVD prvních Babovřesek

B.: Můžete být konkrétní ohledně počtu prodaných disků? Bontonfilm tvrdí, že ročně prodá přes 1,5 milionu disků.

Magic Box loni prodal v Česku a na Slovensku 1,4 milionu DVD a Blu-ray. Porovnávání s předchozími roky je ošidné – vždy záleží na tom, jaké filmy se ten daný rok objeví na trhu. Čísla za Bontonfilm nemohu komentovat, neboť nevím, které disky do souhrnných cifer zahrnují. Naše čísla nezahrnují výprodeje v papírových pošetkách.

B.: Vy distribuujete tituly Disney, Paramountu, Dreamworks a Warner Bros. Dojde tam v nejbližší době k nějaké změně, ať již jde o přírůstek nebo o úbytek?

V letošním roce jsme ztratili distribuci titulů od DreamWorks Animation. To šlo ale mimo nás, neboť tyto tituly jsme měli přes studio Paramount a tomu licence skončila.

B.: Ještě loni jste distribuovali tituly National Geographic, což již neplatí. Nechcete je získat zpět?

22Sami jsme se rozhodli smlouvu s National Geographic neobnovit. Trvali na vysokých cenách nosičů, navíc se příliš nedařila synergie s časopisem nebo s televizním kanálem.

B.: Vzhledem k zmenšujícímu se home entertainment trhu zůstane zachována dceřinka Magic Box Slovakia jako samostatná firma?

Ano.

B.: Které vaše nejbližší tituly by se měly stát největšími trháky? Předpokládám, že Tři bratři Jana Svěráka.

Určitě. Tento titul nabízíme ve spolupráci s Teskem, které má exkluzivitu na prodej DVD do února 2015.

B.: A který váš titul dosáhl nejvyššího prodeje? Hobit, Letadla, Iron Man 3?

První Babovřesky, které jsme měli pouze na video a které jsme distribuovali rovněž ve spolupráci s Tescem. Celkové prodeje včetně běžné distribuční sítě přesáhly 100 tisíc kusů. Prvního dílu Hobita se prodalo jen na Blu-ray 11 800 kusů všech verzí vydání. Celkem spolu s DVD pak 47 tisíc kusů. Formát DVD a Blu-ray stále žije a věřím, že dlouho žít bude.