Petr Tichý, filmový manažer s australskou zkušeností, stanul před několika týdny v čele největších českých ateliérů. Jeho plány jsou ambiciózní: kromě rozsáhlé modernizace barrandovského areálu a investic do postprodukce by s Barrandov Studio rád vstoupil i na produkční a producentský trh. „Máme zájem o evropské koprodukce,“ říká Tichý.
B.: Na konci února se otevřel kinematografický fond pro registraci velkých projektů, které mají zájem o vracení části investovaných peněz. Již víte, které zakázky budou směřovat k vám?
V tuto chvíli můžeme potvrdit pokračující natáčení francouzsko-německého seriálu Borgia. Jedná se již o třetí řadu série. Budeme znovu stavět Sixtinskou kapli a rozšiřovat by se měla i stavba římského svatopetrského náměstí z 15. století, která nám stále stojí na pozemcích. Velmi pravděpodobně k nám zamíří i americko-německo-francouzský seriál Crossing Lines.
B.: Jak vás zasáhlo, že se loni na podzim na Barrandově netočil velkofilm Gray Man?
Nemyslím si, že by nás to nějak zasáhlo. Ve filmovém průmyslu je normální, že velké projekty čekají i několik let na uvolnění velké hvězdy, v tomto případě Brada Pitta. Gray Mana tak nahradily některé další filmové projekty.
B. : Znamená to tedy, že Gray Man v Česku vůbec nebude?
Nevíme nic definitivního. Určitě nebude v letošním roce. Zda to bude v roce 2014 nebo dále, to se dá těžko odhadnout.
B.: Které hvězdy se naopak u vás o nejbližší době objeví?
Největším letošním projektem v Česku by mělo být natáčení Child 44 producenta Ridleyho Scotta. Zatím je o tom předčasné mluvit, pokud by ale padlo definitivní rozhodnutí o natáčení, je jasné, že bychom na Child 44 participovali. V tuto chvíli se dá potvrdit spolupráce na seriálu BBC Mušketýři, což bude několikaletý projekt. Obecně, Barrandov Studio si nějakým způsobem sáhne na většinu velkých projektů, které do Česka přichází.
B.: Dokážete odhadnout objem získaných zakázek?
Podle mého odhadu se tu objeví 70 procent všech projektů. Ať již dostane zakázku stavba, laboratoře, fundus nebo si zde produkce jen pronajmou kanceláře. Peněžním objemem se to velmi obtížně vyjadřuje.
B.: Jak to tedy bude letos vypadat s vytížeností ateliérů, co se týká velkých filmových projektů? V roce 2011 toto číslo dělalo 74 procent.
Loni to bylo okolo 80 procent. Rok 2012 byl v porovnání s rokem 2011 lepší. V letošním roce bychom se měli pohybovat opět okolo 80 procent. Hodně bude záležet na využití laboratoří. Pokud bude v letošním roce nějaký štáb točit na filmovou surovinu, tak se to na číslech projeví značně.
B.: Které provozy Barrandov Studio jsou nejvíce vytížené?
Bezpochyby pronájem prostor – ateliérů, maskéren, kostyméren nebo kancelářských prostor. Poté hned následují stavby dekorací.
B.: V této souvislosti se nemohu nezeptat na laboratoře, jejichž vytíženost s přechodem na digitální technologie klesá. Jak to s nimi bude vypadat?
Barrandovské laboratoře byly postaveny a dimenzovány na stovky pracovníků a množství běžících strojů. Současnost je jinde. Jedním z mých stěžejních projektů bude vypracování konceptu, jak by laboratoře měly pokračovat dále. Osobně si myslím, že by měly být součástí jiného celku, který by se mohl jmenovat barrandovská postprodukce
B.: Vytvoříte kvůli tomu samostatnou firmu nebo to bude opět firemní divize?
Mohla by to být divize pod hlavičkou Barrandova.
B.: V uplynulých letech jste docela razantně omezovali počet zaměstnanců, v roce 2011 jste jich měli něco nad 180. Změní se to s příchodem velkých produkcí?
Nyní máme asi 170 lidí. Nemyslím si, že současný počet zaměstnanců Barrandov Studio je nějaký nízký. Pokud se však pobídky v Česku budou do budoucna zvyšovat, je důležité, aby zde byl dostatečný počet filmových štábů. To znamená kvalitních a fundovaných lidí, kteří uspokojí nároky zahraničních producentů. Takových pracovníků tady potřebujeme co nejvíce, ale to neznamená, že by je Barrandov zaměstnával.
B.: Na sklonku roku jste se netajil s plány na rozsáhlé investice do barrandovských ateliérů. Jak to s nimi vypadá nyní?
Jednou z mých priorit je zajištění konkurenceschopnosti ateliérů v porovnání s německým Babelsbergem nebo britským Pinewoodem. V současnosti máme plochu 350 tisíc metrů čtverečních, z toho množství objektů, které již nevyhovují a nejsou konkurenceschopné. Naopak tu chybí zázemí - kostymérny, open space, profesionální maskérny, kancelářské prostory. Opravdu nepotřebujeme stavět nové ateliéry.
B.: Kolik hodláte investovat?
V letošním roce bude záležet na partnerech. Máme tu několik zájemců, kteří by se chtěli přistěhovat na Barrandov. S nimi nyní diskutujeme, jak by nové prostory měly vypadat. Výše investice ještě nebyla uzavřena.
B.: Loni jsme se bavili o tom, že by zde mohly vzniknout dcery velkých studií. Podle mých informací se má jednat o Warner Bros., Paramount a 20th Century Fox. Již se v tomto směru děje něco konkrétního?
Česká republika je stále ve středu zájmu těchto velkých společností. Primárně se soustřeďují na Velkou Británii, což je pro filmaře evropská lokace číslo jedna. Aktivní je i Německo, Maďarsko. U nás hodně záleží na tom, jak se podaří zprůhlednit nový zákon o audiovizi a systém pobídek.
B.: Takže velkou překážkou je nejistý objem peněz na vratky každý rok. Každý rok se bude muset lobbovat o nějaké peníze ze státního rozpočtu.
Určitě. Pro filmové projekty je klíčová kontinuita. Žádný projekt nejede na účetní rok. Neexistence jistoty, kolik bude na vracení peněz vyčleněno, je obrovský problém.
Pro řadu projektů mohou být letňanské ateliéry vyhovující. Nicméně stěžejní zahraniční produkce, které přicházejí do České republiky, Barrandov Studio vždy přitáhne.
B.: Máte signály, že by se zde měly stavět ateliéry na zelené louce?
Nemyslím si, že by zde něco takového vzniklo. Ano, je tu množství televizních projektů, takže televize pochopitelně uvažují o vlastních prostorách. Ale stavba nového komplexu filmových ateliérů nedává v Česku smysl.
B.: Když ještě zůstaneme u filmů, dlouhou dobu se na Barrandově hovoří o vlastních produkcích. Jak to s nimi vypadá?
Čtvrtou hlavní prioritou, kterou se letos budeme zabývat, je vznik producentského a produkčního centra na Barrandově. Vytvoříme vlastní servisní společnost, která bude konkurenceschopná a která bude zajišťovat úzký kontakt se zákazníky ze zahraničí. V tuto chvíli máme v ruce projekt nové Barrandov Productions, která by fungovala v rámci studia a ve které bude pracovat tým zkušených profesionálů. Měla by být samostatnou sekcí pod obchodním oddělením nebo generálním ředitelem. Zatím není nic definitivní.
B.: A ty vlastní produkce?
Producentské centrum by především mělo zacílit na evropské filmy. To znamená, že se zaměříme na hledání produkčních partnerů v Polsku, Německo nebo případně v Rusku. Barrandov Studio se nepostaví jako další český producent vedle zavedených společností, chceme se zabývat evropskou kinematografií a evropskými projekty. Je to dlouhodobá záležitost a souvisí s další věcí. Barrandov si znovu musí vybudovat silnou knihovnu filmů a práv. U veškerých zahraničních projektů se snažím získat televizní a filmová práva pro Českou republiku a Slovensko.
B.: Máte stanoveno, kolik filmů ročně chcete natočit, koprodukovat, kolik za ně chcete utratit? Dlouho se například hovoří o vzniku filmu Salon Gruber.
Ano, to je projekt, na kterém se stále pracuje, bude se předělávat scénář. V tuto chvíli ale mám v ruce řadu dalších scénářů, o které mají zájem i zahraniční partneři. Pokud se bavíme o počtu produkovaných projektů, tak číslo jeden ročně je odpovídající představa.
B.: Pojďme ještě k další části vašeho byznysu, a to jsou zakázky pro televize. Jak se tento byznys vyvíjí? Doposud jste pracovali hlavně pro Novu, HBO, Českou televizi. Máte nějaké nové zakázky?
Velmi pozorně budeme sledovat projekty HBO i díky úspěchu Hořícího keře. Velkým zákazníkem pro letošní rok zůstává televize Nova, která si v Hostivaři dokonce pronajala další ateliér a má nyní celý hostivařský komplex. S Českou televizí opět diskutujeme spolupráci na další řadě StarDance. Dá se říci, že naše služby využívají všechny televize.
B.: Jak to nyní vypadá s vaší spoluprací pro TV Barrandov, která patřila do skupiny a loni změnila majitele?
V současné době na tohoto partnera spíše čekáme. Stále sídlí v našem areálu a odebírají služby v oblasti dabingu. Záleží na tom, jaké budou mít pro budoucí roky plány.
B.: Můžete naznačit, jak vám dopadl rok 2012? V roce 2011 jste měli výnosy 642 milionů, tržby 414 milionů a zisk 49 milionů korun.
Loni jsme měli dobrý rok, společnost vykázala růst. Neauditované tržby Barrandov Studio za rok 2012 se pohybují okolo 463 milionů korun, výnosy skončily na 630 milionů. V uplynulém roce jsme pracovali na více filmových projektů oproti roku 2011, kdy jsme se zase soustředili na televizní projekty. Díky otevření filmových pobídek čekáme, že letošní rok bude stejně dobrý. Plus by se měly projevit nové aktivity, kterými se budeme letos zabývat. To znamená v řádu několika týdnů rozjezd vlastního producentského a produkčního centra a uvažujeme o digitální postprodukci či postprodukčním domě.
Petr Tichý (42):
Již v 90. letech působil v oblasti médií. Vedl kupříkladu ekonomickou redakci České tiskové agentury. Poté na sedm let odjel do Austrálie, kde vystudoval produkci a filmový a televizní management. Ve společnosti Barrandov Studio působí od roku 2009. Nejprve zastával pozici vedoucího zahraničních filmových a TV projektů a následně post obchodního ředitele. V roce 2012 byl po odchodu Janky Vozárové pověřen řízením společnosti, letos v únoru byl potvrzen ve funkci generálního ředitele.