Pandemie koronaviru a související restriktivní opatření podle všeho mohou znamenat ztrátu stovek milionů ve české filmové a televizní produkci. Asociace producentů v audiovizi (APA) odhadla, že ve hře je pokles filmové výroby až o 75 procent do konce roku.
Aktuální situace kolem pandemie má za následek odsunuté filmové premiéry (velká část nákladů na promo kampaně již byla vynaložena), pozastavená natáčení filmů, dokumentů a TV seriálů. Konkrétně bylo podle APA přerušeno natáčení rodinného seriálu Děti od tvůrců seriálů Vyprávěj a První republika, seriálů Primy a Novy Ulice, Ordinace v růžové zahradě 2 nebo Slunečná a rovněž nejnovějšího celovečerního filmu režiséra Olmo Omerzu.
"Obhlídky a další přípravy na chystané natáčení stopli například i tvůrci dlouho připravovaného koprodukčního filmu Alma a Oskar, milostného příběhu vztahu malíře Oskara Kokoschky a vdovy po hudebním skladateli Gustavu Mahlerovi," uvedli zástupci APA. Ve filmovém fondu nyní budou prostředky za desítky, možná stovky milionů korun na již schválené alokace stále blokované pro konkrétní projekty. Teď zbývá než doufat, že se je v budoucnu podaří dotáhnout do konce.
Do kin těsně před svým nasazením 12. března nedoputoval snímek 3Bobule, české premiéry v kinech se v plánovaném termínu 24. března nedočká ani očekávaný snímek světově proslulé režisérky Agnieszky Holland Šarlatán (foto) s Ivanem Trojanem (oba tvůrci na fotce) v hlavní roli, který si odbyl světovou premiéru na festivalu Berlinale. Termín distribuční premiéry dne 2. dubna zatím na neurčito odsunuli i tvůrci dokumentu Můj otec Antonín Kratochvíl o jednom z nejslavnějších českých fotografů.
Omezený je i provoz některých postprodukčních studií, která dokončují už natočené filmové projekty. "Očekáváme dopad situace i na postprodukční trh, neboť zrušené, respektive posunuté projekty tvořily základ naší práce pro druhou polovinu letošního roku. Počítačově animovaná tvorba by neměla v letošním roce pokles zaznamenat, není závislá na natáčení a větší projekty jsou dlouhodobé, vyrábí se více než dva roky," uvedl Tomáš Srovnal, producent postprodukční společnosti PFX.