Katastrofické scénáře se nekonaly. Asociace komunikačních agentur (AKA) odhaduje, že loňské investice do marketingové komunikace dosáhly úrovně 119,7 miliardy korun (ceníkové ceny).
Navzdory dopadům pandemie tedy vzrostly zhruba o 700 milionů (0,6 procenta) oproti roku 2019. Ještě na jaře 2020 zástupci AKA odhadovali poklesl komunikačních investic vlivem covidu až o 50 procent, tedy o desítky miliard. Objemy investic do reklamního prostoru podle průzkumu AKA loni klesly u venkovní reklamy o 19 procent, v rádiu o 8 procent a v tisku o 13 procent. Naopak u televizní reklamy meziročně o 8 procent vzrostly.
"Z výsledků výzkumu lze vypozorovat opatrnost zadavatelů, která se projevila zejména v prvním pololetí. Závěr roku ale přinesl nárůst investic do reklamy. V letošním roce očekáváme, že se tempo růstu vrátí na hodnoty před pandemií. Firmy si uvědomují, že reklama posiluje spotřebu a je jejím hnacím motorem,“ tvrdí Marek Hlavica, ředitel AKA.
Třemi největšími zadavateli mediální reklamy v roce 2020 byly řetězce Lidl, Kaufland a Albert. Lidl meziročně do reklamy podle průzkumu AKA investoval o 31 procent více, Kaufland o 15 procent více. Albert navýšil své reklamní investice dokonce o 113 procent. Z předloňského desátého místa se dostal až na třetí pozici a předběhl tak společnost Alza.cz, největší český e-shop.
"Kategorie potravin a potravinových řetězců byla v hodnotě reklamního prostoru s velkým náskokem první. Za ní následovalo bankovnictví a pojištění, třetí místo obsadila kategorie elektroniky a domácích spotřebičů. V této kategorii hrají významnou roli internetové obchody, které ale nemusely nutně zvyšovat investice do reklamy. Automaticky se totiž staly alternativou uzavřených kamenných obchodů," doplnil Hlavica.