Mediální dům Vltava Labe Media (VLM; na fotce CEO Vít Nantl), který spadá pod investiční skupinu Penta, bez další účetních podrobností a ekonomických souvislostí zveřejnil jeden dílčí ukazatel hospodaření za rok 2020.
Konsolidovaný EBITDA firmy, tedy zisk před odpisy, úroky, odpisy a amortizací, loni dosáhl téměř 143 milionů korun. O rok dříve EBITDA vydavatelství činil podobný objem. Ale rok 2020 byl náročnější vzhledem k covidové pandemii, která se projevila na reklamních příjmech. Zveřejněná cifra dává tušit, vzhledem k předpokládané výši nákladových úroků a odpisů, že hospodaření VLM loni opět skončilo v čistém prodělku (v roce 2019 to byl minus 120 milionů). Stejně jako nezveřejnění objemu tržeb signalizuje předpokládaný pokles v porovnání s rokem 2019 (2,121 miliardy korun).
Klíčovým produktem firmy je deník Deník, který nabízí spojení celostátního a regionálního zpravodajství v tištěném zpravodajském Deníku, měsíčníku Deník Extra a na portálu Deník.cz. Kromě toho VLM vydává časopisy jako Glanc, Překvapení, National Geographic, Story, TV magazín nebo Týdeník Květy. Na konci roku 2020 měla skupina dle vlastních údajů skoro 300 tisíc aktivních předplatitelů.
"Rok 2020 byl pro nás pro všechny náročnou zkouškou. V rámci celé skupiny jsme se museli vypořádat s řadou bezprecedentních situací a jednat v prostředí vysoké nejistoty. Zatím nelze dělat z uplynulého roku celkové shrnující závěry, neboť stále nedošlo k plnému obnovení mediálního trhu na předcovidovou úroveň a některé dopady se mohou plně projevit až s odstupem několik let," tvrdí Nantl.
Jak jsme již dříve uvedli, skupina Penta na přelomu roku 2020/2021 navýšila základní kapitál a fondy VLM - z 612 milionů na 650 milionů korun. Dalších 600 milionů tvoří emisní ážio. Penta tak kapitalizovala část prostředků dříve poskytnutých mediální firmě prostřednictvím revolvingového úvěru, jehož objem na konci listopadu 2020 dosáhl 1,23 miliardy korun.