Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Český rozhlas letos propustil 70 lidí, mezi poslanci lobbuje za navýšení koncesionářského poplatku

13:25, 8. 12. 2022
Rádia Internet Aleš Borovan

Vážná ekonomická situace v České republice, způsobená Green Dealem, regulacemi EU v oblasti energetiky, rusko-ukrajinskou válkou a vysokou inflací, dopadá i na veřejnoprávní média. O plánovaných škrtech v České televizi jsme psali, na úsporný režim najíždí rovněž Český rozhlas.

ČRo v letošním roce propustil celkem 70 lidí v hlavním pracovním poměru (HPP). "Šlo to průřezově celým Českým rozhlasem, od redakcí přes provoz," uvedl pro Borovan.cz ředitel veřejnoprávního rozhlasu René Zavoral (foto). Počet lidí v ČRo na HPP se tak na konci letošního roku sníží na 1370. Za poslední dva roky rozhlas propustil celkem 170 lidí na HPP.

Kromě kmenových zaměstnanců ČRo spolupracuje se 4 tisíc externisty. Mezi zaměstnanci je přes 500 novinářů a 100 hudebníků (Symfonický orchestr Českého rozhlasu). Mzdové náklady tvoří 46 procent celkového rozpočtu ČRo v roce 2022, tedy konkrétně 1,018 miliardy korun. Dalších 330 milionů spolkne šíření signálu a další technické služby.

Úsporný režim dopadl i na chystaný projekt nové rádiové stanice ČRo Lidovka. Ta měla vysílat foklórní a lidovou hudbu. Lidovku v letošním roce Zavoral uložil k ledu. "Není na to vhodná doba," komentoval Zavoral. V roce 2021 se portfolio stanic ČRo rozšířilo o sportovní rádio Radiožurnál Sport a stanici pro seniory ČRo Pohoda. Aktuálně Zavoralův tým vysílá 25 lineárních stanic, další rádiový obsah je dostupný online. Se stávajícími 25 stanicemi ČRo počítá ve své aktuální strategii do roku 2027.

Na příjmové stránce se Zavoralův management snaží mezi politiky a poslanci vylobbovat navýšení koncesionářského poplatku ze 45 korun na 60 korun měsíčně. To by do pokladny ČRo přineslo dodatečných 750 milionů korun ročně. Peníze navíc by pomohly vyrovnat letošní inflaci v Česku, která míří k hodnotě někde pod 20 procenty. "Kromě výše rozhlasového poplatku považuje Český rozhlas za nezbytné, aby byla otevřena na legislativním poli i diskuse o definici poplatníka či rozhlasového přijímače. Zejména pojem rozhlasového přijímače jako takového je v dnešní digitální době daleko širší než v minulosti."

Rozhlasové poplatky tvoří 93 procent celkových příjmů ČRo (2,075 miliardy korun). Výnosy z reklamy, sponzoringu a ostatních obchodních aktivit České rozhlasu by letos měly dosáhnout 85 milionů. Z toho jen na reklamu připadá cca 23 milionů korun.