Čerstvý návrh vlády přeřadit prodeje novin do základní sazby DPH 21 procent a časopisů do jednotné snížené sazby DPH ve výši 12 procent zvednul ze židle velké mediální domy v České republice. Doposud byla v Česku jednotná sazba DPH pro periodický tisk - tedy deníky a časopisy - ve výši 10 procent.
"Vypadá to jako snaha zabít vydávání novin v České republice. K navýšení cen energií a papíru může více než 100 procent navýšení DPH být posledním hřebíčkem do rakve jednoho mediatypu v České republice. Málokdo si uvědomuje, že krach jedněch novin může v Česku způsobit domino efekt. Deníky jsou svázány pupeční šňůrou společné distribuce novin, která v noci z tiskáren rozváží výtisky do prodejen v přesných časech po celé republice. Jakmile odpadne jeden deník (třeba právě kvůli zvýšení DPH), ostatní vydavatelé zbylé náklady na distribuci, které na ně tím pádem připadnou, již nemusí unést a budou muset svůj titul zavřít také. Navíc důvod rozdělit noviny, časopisy a knihy do různých sazeb DPH nedává vůbec žádnou logiku," tvrdí předsedkyně správní rady Unie vydavatelů (zastupuje 42 vydavatelů tiskových publikací) Libuše Šmuclerová (foto).
Vydavatelé jsou v této věci ošemetné situaci. O konsolidačním balíčku by měli už z principu referovat nezávisle a nad věcí, na druhou stranu je jasné, že v praxi budou lobovat za své zájmy, tedy zaujatě. Ostatně dvojím metrem ohledně navržené daně na tiché víno a na noviny vzbudil pobavení například komentátor Economie Petr Honzejk. Faktem je, že prosazení vyšší sazby na DPH by ohrozilo část mediálního byznysu mocných a vlivných hráčů/miliardářů jako jsou Daniel Křetínský, Andrej Babiš, Penta, Ivo Lukačovič nebo Zdeněk Bakala.