Filmový distributor Cinemart je nejen jedním z největších hráčů na tuzemském distribučním trhu, ale patří rovněž mezi největší podniky v české audiovizi vůbec. Kromě distribuce filmů do kin a na SVOD platformy se zabývá produkcí a koprodukcí filmů, aktivity má i na Slovensku. Aktuální plány prozradil CEO a spolumajitel Cinemartu Marek Jeníček v další epizodě byznys podcastu První liga.
Cinemart v roce 2022 jen v Česku utržil 447 milionů korun, další stovky milionů tržeb vygenerovala slovenské distribuční operace. V loňském roce by podle Jeníčka měla být výsledná čísla ekonomického výkonu ještě vyšší. Gró byznysu Cinemartu stále zůstává distribuce celovečerních filmů do kin, zejména z produkce hollywoodských studií Universal a Paramount Pictures. V posledních letech se distribuční podnikání rozšířilo i na streamovací segment. "Jsme jedna ze tří firem, které mají exkluzivní kontrakt s Netflixem. Doposud jsme mu prodali přibližně šest desítek českých titulů. Jednoznačně to vítáme, je to přísun dalších peněz," uvedl Jeníček. Tržby z prodejů na streamovací platformy se v rámci firmy podle něj aktuálně pohybují v desítkách milionů korun.
Distribuční trh se loni a v letošním roce vyrovnává s dopadem dvou nepříznivých událostí - s následky pandemie čínského koronaviru a stávkou hollywoodských herců a scenáristů. "Stávka nás jako Cinemart příliš nezasáhla, spíše se to týkalo distributora velkofilmu Duna 2. Musím říci, že Česká republika zdaleka nedopadla tak špatně, co se týká poklesu po covidu, jako některé evropské země. Tržby díky nárůstu cen lístků neklesají tak výrazně jako návštěvnost. Přes všechny restrikci nedošlo v druhé fázi k úplnému uzavření kin, což nastalo v Německu, Rakousku a na Slovensku," komentoval roky 2022 a 2023 Jeníček.
K tomu se přidala i technologická změna - nárůst popularity a síly streamovacích platforem. A to nejen světových, v Česku došlo i k výrazným investicím do SVOD služeb Voyo.cz a Prima+. "Zatím to vnímám veskrze pozitivně, co se týká českého trhu. Lidé jsou dnes více naučeni platit za content. Díky SVOD platformám lidé zjišťují, že audiovizuální obsah má nějakou hodnotu."
Nástup streamovacích platforem do industrie změnil i tzv. distribuční okna. Již to nejsou cca tři měsíce, nyní se nasazení v kinech podle Jeníčka pohybuje převážně v rozmezí 45 dnů až 90 dnů - v návaznosti na předpokládané síle titulu, na dohodách ohledně následné SVOD distribuce a na řadě dalších faktorů. V ruku v ruce se sílící streamovací distribucí jde podle Jeníčka i tlak multikin vyjednat si výhodnější rozdělení peněžní sumy za prodaný kinolístek.
V posledních několika letech se Cinemart se prostřednictvím dceřiných firem rozkročil i do koprodukčního a produkčního byznysu. První vlastní produkcí se stal snímek režiséra Jiřího Havelky Vlastníci (2019). Ten jen v českých kinech utržil 45 milionů korun, do kin přišlo 322 tisíc platících diváků. Z koprodukcí byl velmi úspěšný Ostrov (2023), který utržil 54 milionů, návštěvnost dosáhla 333 tisíc diváků.
"U vlastních produkcí se rozhodujeme, zda projekt má nebo nemá smysl, probíhá zde určité hodnocení. U koprodukcí jsme většinou oslovení při vzniku projektu. Není to ale u každého projektu vhodné. Jsme soukromý subjekt. U filmového byznysu nejsme sponzoři nebo mecenáši, ale potřebujeme vrácení vložených peněz. Abychom případně mohli investovat do dalších filmů," popisoval produkční podnikání Cinemartu Jeníček. "Nemáme žádné striktní plány ohledně počtu koprodukovaných filmů za rok. Děláme to proto, že nás to baví."