Vysílací hegemon českého trhu, společnost České Radiokomunikace, za poslední rok ve svých multiplexech přivítal hned čtyři nové celoplošné televize. Kromě jiných A 11 TV nebo Sporty TV, která začala vysílat letos v březnu. Přestože vysílací multiplexy ČRa jsou téměř plné, několik volných pozic ještě čeká na svého zájemce.
"Doufám, že do letošního léta jedna nová celoplošná televize přibyde," naznačil host byznysového podcastu První liga, ředitel ČRa Miloš Mastník. Vzhledem k dosavadní zaplněnosti multiplexů Radiokomunikací (MUX 22 a MUX 23) však další rozvoj tohoto segmentu bude stavět podle všeho hlavně na nabídce dalších služeb televizním vysílatelům. "My vítáme, že čím dál více televizí je připojeno k internetu. Budoucností televizního trhu je kombinace a koexistence terestrického vysílání, HbbTV a televize po internetu," uvedl Mastník.
Firma aktuálně pracuje kupříkladu na standardu 5G Broadcastu, který umožní neomezené šíření lineárního multimediálního obsahu (například zpravodajství nebo sportovních přenosů) do mobilních telefonů a laptopů. V letošním roce by rovněž mělo dojít k důležitému posunu v budování tzv. národní distribuční platformy, v odborné branži zvané jako Czechflix. Měly by v ní spojit síly hlavně Česká televize, Prima a Nova při šíření svého SVOD contentu. "Věříme, že se tento projekt spustí. S řadou hráčů jsme se již domluvili na participaci. Minimálně v letošním roce by mělo být jasné, jak by ten model měl fungovat," je optimistický Mastník.
Přes výše uvedené se hlavním byznysem pro České Radiokomunikace stávají hlavně non-broadcast služby, jako datacentra, cloud atd. V letošním fiskálním roce firmy (skončí v březnu) výnosy z non-broadcast služeb by poprvé měly převýšit "vysílací" byznys v poměru 52 procent ku 48 procentům. V příštím roce by se převaha ne-vysílacích služeb ještě zvýraznit. Kupříkladu cloudový byznys by podle Mastníka měl v následujících letech nadále růst dvouciferným číslem.
Ruku v ruce s tím jde i čilá akviziční aktivita Radiokomunikací za posledních několik měsíců. ČRa v prosinci 2023 koupily od miliardáře Karla Komárka ml. cloudovou společnost Cloud4com za 870 milionů korun (plus 485 milionů při dosažení určitých výsledků v roce 2024) a datové centrum Lužice za 130 milionů. Další desítky milionů ČRa vynaložily na akvizici telekomunikační firmy Prague Digital TV, která v Praze provozuje vysílače v rámci regionální sítě 4.
A konečně v lednu Radiokomunikace vydražily v aukci ČTÚ za cca 30 milionů bloky kmitočtů pro stavbu multiplexů pro digitální rádia. A v chodu (byť hodně zpomaleného zdlouhavým stavebním řízením) je i projekt stavby obřího datacentra na pražské Zbraslavi. "Časově jsou tyto akvizice spíše náhoda. Ale my jsme se netajili tím, že naší strategií je růst nejenom standardně zvyšováním penetrace našich stávajících služeb, ale že chceme růst i anorganicky. Akvizice, které jsme udělali, jsme zainvestovali z vlastního cash-flow. Avizovali jsme, že máme zájem posilovat naši pozici na poli infrastrukturálního hráče. To znamená, zajímají nás akvizice, které jsou spojeny s infrastrukturou. A zároveň jsme deklarovali, že chceme vybudovat druhou velmi silnou nohu, na které firma stojí. Což se nám i díky těmto akvizicím povedlo," komentoval Mastník, který zároveň nevyloučil pokračování akvizičního tažení Radiokomunikací.