Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Pomocná čísla SPIR: online reklama v roce 2023 měla vyrůst o více než 5 procent

14:28, 15. 4. 2024

Další várka čísel, která je nesnadné interpretovat a která je třeba brát s určitým odstupem. Oborové sdružení Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) zveřejnilo zprávu, podle které výdaje do online reklamy v Česku v roce 2023 měly dosáhnout 59,5 miliardy korun. Jde však o poněkud nepřehledný součet ceníkových a čistých cen.

Meziroční nárůst tak činil 2,7 miliardy korun. Mimochodem, loňský odhad SPIRu pro loňský rok počítal s celkovým číslem 60,8 miliardy. Jinými slovy, oproti předpokladům došlo k nižšímu inzertnímu výkonu internetového segmentu. "V roce 2023 jsme čelili ekonomickému útlumu a dvouciferné inflaci a očekávali jsme proto jen mírný růst investic do onlinu. Což čísla z výzkumu inzertních výkonů potvrzují. Ačkoli se ekonomická situace zlepšuje, online reklama zažije letos turbulentní období v souvislosti s ohlášeným koncem podpory cookies třetích stran, proto poprvé v historii měření není možné odhadnout další vývoj, jako jsme to dělali v minulých letech," komentoval výsledky výzkumu Michal Hanák, předseda výkonné rady SPIR.

Největší část z celkové čísla za rok 2023 připadla na celoplošnou (display) reklamu (42,2 miliardy korun v kombinovaných cenách, meziročně plus 6 procent). Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google Ads a Facebook), RTB formou obchodovaná reklama a nativní reklama.

Z celkové display reklamy tvořila videoreklama 31 procentní podíl (13,0 miliard korun), meziročně vzrostla o 18 procent. Podíl mobilní display reklamy (reklamy na mobilních zařízeních a reklamy cílené na mobilní zařízení) z celkové display reklamy byl 50 procent (21,0 miliard korun), meziročně vzrostla o 18 procent. Programaticky obchodovaná reklama, která se týká prostoru v reklamních obsahových sítích a RTB způsobu prodeje, dohromady tvořila 72ti procentní podíl z celé display reklamy (30,4 miliardy korun) a meziročně vzrostla o 7 procent. Nativní reklama tvořila 12ti procentní podíl (4,9 miliardy korun), meziročně vzrostla o 22 procent.

Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 16,1 miliard korun v reálných cenách (meziročně plus 3 procenta). Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,2 miliard korun v ceníkových cenách (meziročně minus 2 procenta).