Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Seznam.cz zavádí částečný paywall a uživatelům zpoplatňuje necílenou reklamu

08:05, 29. 4. 2024

Základní mantra Seznam.cz "naše služby jsou zdarma" dostává čím dal širší trhliny. Aktuálně začala firma Iva Lukačoviče s každoročním ziskem přes miliardu korun zpoplatňovat své weby všem, kteří odmítají cílenou reklamu. Služby a stránky Seznamu.cz, které budou zobrazovat necílenou reklamu, se budou zjevovat jen předplatitelům.

Necílená reklama bude za jakýmsi paywallem, uživatelé zaplatí za tento režim 79 korun za měsíc. Ostatní uživatelé, kteří chtějí zůstat v režimu zdarma, budou muset odsouhlasit sdílení dat o zařízení a poloze, o navštívených webech a budou terčem jak cílené i necílené reklamy inzerentů.

Tento krok mezi internetovými uživateli vyvolat velké pozdvižení a bude zajímavé sledovat, jaký dopad na návštěvnost webů Seznamu to bude mít. "Naprosto chápu vaše totální naštvání, že to, co jste měli od roku 1996 zadarmo, je nyní zpoplatněno. Pokud se však rozhodnete konzumovat cílenou reklamu, dostanete slevu a platíte nula korun. Paywall se netýká služeb Seznam Email, Sreality (ve skutečnosti se to Srealit má týkat, pozn. aut) a některých dalších, které můžete konzumovat i nadále zdarma, dle libosti, s cílenou, nebo necílenou reklamou," komentoval radikální krok Seznamu jeho majitel Ivo Lukačovič.

"Motivací k tomuto kroku je fakt, že za necílenou reklamu klienti zaplatí maximálně 30 procent až 50 procent ceny toho co za cílenou. Necílenou reklamu prostě nechtějí. Naprosto chápu, ze uživatelé nechtějí konzumovat cílenou reklamu, ALE uživatel, který na Seznamu konzumuje reklamu necílenou, je pro nás PRODĚLEČNÝ. Nezaplatí nám elektřinu, hardware, lidské zdroje, výrobu obsahu. Od těchto uživatelů chceme 79 korun měsíčně. Například Mapy.cz a SeznamZpravy bychom nebyli schopni necílenou reklamou uživit," doplnil Lukačovič.

Podle něj se ještě chystá třetí režim na webech a službách Seznam.cz "Seznam bez reklamy". "Tento model se do spuštění paywallu nestihl a bude přidán později." "Pokud se rozhodnete pro cílenou reklamu, pak vaše data jsou plně anonymizována a technicky je velice obtížně z těchto dat zpětně zjistit, kdo vlastně jste," tvrdí Lukačovič.

Loňský rozhovor s obchodním ředitelem Seznamu Tomášem Búřilem zde: