Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Asociace vydavatelů: Češi za audioknihy utratili přes 320 milionů

12:31, 20. 7. 2024
Knihy Internet Aleš Borovan

Trhu audioknih a mluveného slova v České republice se loni dařilo. Lidé v roce 2023 utratili za oba produkty celkově 322 milionů korun. Vyplývá to z údajů Asociace vydavatelů audioknih (AVA) zastupující hlavní tuzemské vydavatele.

Loňský meziroční nárůst oproti roku 2022 dosáhl 20 procent. Nadále pokračuje trend posilování digitální distribuce, která nyní tvoří 77 procent celkového obratu, na úkor prodeje fyzických nosičů. Fyzický prodej z celkového objemu tvořil přes 73 milionů, digitální prodej pak téměř 249 milionů korun. Loni se prodalo podle AVA 202 378 fyzických nosičů audioknih a mluveného slova, což znamená pokles o cca 50 tisíc nosičů v porovnání s rokem 2022.

V roce 2023 vyšlo celkem 716 nových titulů, což je o 72 více než v roce předchozím. Po předloňském posunu na první místo oblíbenosti se i v loňském roce na vrcholu obliby z hlediska žánrů udržely detektivky a thrillery. Nejprodávanějšími tituly se za rok 2023 staly mafiánská sága Kmotr Maria Puza (screen) načtená Oldřichem Kaiserem, román Les v domě Aleny Mornštajnové v interpretaci Ivany Uhlířové a thriller Zatmění Jo Nesba načtený Davidem Matáskem.

"Loňský rok byl pro audioknihy jako odvětví velmi úspěšný, nárůst o 20 procent je pozitivním znamením, že se audioknihy staly pevnou součástí kulturních zvyklostí veřejnosti. Rozvoj audioknih také potvrzuje o 10 procent vyšší počet nově vydaných titulů,” říká na úvod předsedkyně výboru Asociace vydavatelů audioknih (AVA) Kateřina Konopásková.

Významnou většinu na trhu zaujímá osm vydavatelů, jejichž celkový podíl přesahuje 95 procent. Největším vydavatelem v roce 2023 bylo vydavatelství OneHotBook (20,91 procenta). Následuje Tympanum (16,42 procenta), třetí místo zaujímá Audiotéka (14,22 procenta) a za ním Albatros Media (10,54 procenta; rozhovor s ředitelem Albatrosu viz výše). Na páté příčce se umístil Radioservis (9,53 procenta), dále Euromedia Group (9,25 procenta). Na sedmé místo dosáhl Supraphon (7,15 procenta), poté Publixing (7,14 procenta) a Bookmedia (3,41 procenta). Dále pak následují Nakladatelství Audiolibrix a Fonia každý s podílem menším než 2 procenta.