Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Poslanci kývli na nový Baxův zákon. Češi začnou ziskové Nově nebo Primě ještě více dotovat TV seriály

18:43, 25. 10. 2024

Bude to jeden z největších dopadů novely zákona č. 496/2012 o audiovizi, kterou vypracovalo společně s velkými audiovizuálními hráči ministerstvo kultury pod vedením ministra Martina Baxy (ODS): na dotace, z velké části z kapes daňových poplatníků, si ještě více než doposud sáhnou TV seriály komerčních televizí jako Nova a Prima plus nově i herní vývojáři. Novela byla dnes ve třetím čtením schválena poslaneckou sněmovnou.

Novela zákona o audiovizi přináší dvě hlavní změny - transformace dosavadního Státního fondu kinematografie na Státní fond audiovize, a s ním rozšíření okruhu příjemců objemných dotací z veřejných peněz, plus navýšení a srovnání řady poplatků audiovizuálních hráčů na 2 procenta. Baxa předpokládá, že novela projde i Senátem a podepíše ji prezident. Platit by tak mohla od ledna 2025.

Státní fond kinematografie doposud stál na dvou "nohách" - podpoře české kinematografie a tzv. filmových vratkách, do kterých se mohly zapojit i zahraniční TV seriály a filmy, natáčené v České republice. Nyní se podpora v první "noze" rozšiřuje i na tzv. small screen (Fond pro poskytování podpory televizních děl), tedy tedy určená pro televizní a internetové seriály.

Small screen divize bude vypisovat výzvy na dotaci na vývoj a výrobu seriálových titulů, podobně jako dnes filmový fond vypisuje výzvy na výrobu a vývoj českých filmů. Žádost do výzvy small screen divize bude moci podat tzv. nezávislý producent (definovaný dle směrnice EU). Žádat tedy nebudou moci televize, dceřinky televizí nebo firmy, ve kterých mají televize podíl. Fakticky ale díky novému systému TV Nova (loňský zisk 1,151 miliardy korun) nebo TV Prima (loňský zisk 313 milionů) a další TV a VOD hráči uspoří významné náklady při výrobě TV sérií.

Nově budou moci dotace (dotace s podílem na zisku) daňových poplatníků inkasovat i vývojáři videoher (Fond pro poskytování podpory animovaných audiovizuálních děl a videoher). Ti již v předstihu o novele mluvili o "zlu a špatné zprávě pro industrii" - dotace, jako všude, i na videoherním trhu křiví trh, způsobí přetahování kvalifikovaných zaměstnancům směrem k příjemcům dotací a jejich subjektivní přidělování v sobě nutně ukrývá korupční potenciál. Herní průmysl je jedno z mála odvětví české kreativní branže (možná jediné), které ve světě někoho zajímá, je úspěšné byznysově (MafiaKingdom Come: DeliveranceArma, DayZ atd.) a které od státu doposud nepotřebovalo žádné dotace.

Novela rovněž navýší a sjednotí daňové poplatky audiovizuálních hráčů do fondu. Ty by měly činit jednotně 2 procenta, včetně zahraničních VOD platforem.  Zároveň pro tuzemské i mezinárodní VOD platformy stanovuje minimální částku, kterou budou muset do české audiovize investovat – 1,5 procenta celkových příjmů na českém trhu.

Novela obsahuje i nepříjemnou část pro daňového poplatníka. Totiž plánované navázání výše filmových vratek/pobídek na výběr daňových poplatků od jednotlivých hráčů (viz výše). Objem dotací na filmové pobídky bude výsledkem součtu všech daňových poplatků za rok a následného vynásobení určitým násobkem (podle novely minimálně 6ti násobek). To znamená, že při zvažovaném výběru daňových poplatků od audiovizuálních hráčů v roční výši 300 milionů, daňový poplatník pošle producentům z eráru 1,5 miliardy (6x300mio mínus vybraných 300 mio). Filmové vratky se mají díky novele navýšit z 20 procent na 25 procent. Novela obsahuje také návrh zvýšení maximální výše pobídky pro jeden projekt na 450 milionů korun.