Filmový a televizní distributor Magic Box/AQS je posledním veteránem na českém trhu, který ještě udržuje v chodu byznys s fyzickými nosiči jako DVD, Blu-ray nebo UHD. Vedle toho se mu čím dál více rozrůstá online distribuce na platformy jako iTunes, YouTube nebo Netflix. O nuancích distribučního byznysu a obchodování se streamovacími službami v podcastu První liga povídal dlouholetý šéf Magic Boxu Jan Rubeš.
O tom, že prodej filmových a TV nosičů ještě nepatří úplně na smetišti dějin zábavního průmyslu, svědčí poslední čísla Magic Boxu (MB). Ten za loňský rok prodal téměř půl milionu DVD, Blu-ray a DVD, z toho na 350 tisíc připadlo právě na DVD. Tržby se pohybovaly v desítkách milionů korun. Motorem tohoto podnikání nejsou jen žhavé filmové novinky, ale z velké části archiv, ze kterého tým MB připravuje nejrůznější vydání pro sběratele. "Nás živí sběratelé, proto si jich hodně vážíme. Když si fanoušek koupí Blu-ray, tak ho bude mít na věky. Na rozdíl od streamovacích platforem, kde je možné, že ten film brzy zmizí, že jej tam diváci nenajdou," uvedl Rubeš.
Magic Box má aktuálně deal s hollywoodskými studii Warner Bros, Disney/Fox, Paramount a Universal ohledně fyzické distribuce jejich filmových titulů na českém a slovenském trhu. Část nosičů směřuje i na maďarský trh, na tamní e-shopy. Tyto kontrakty jsou vždy časově omezené a aktuálně se mají obnovovat. Pokračování byznysu s nosiči v Česku a ve středoevropském regionu tak mají plně v rukou americká studia. "Kondice celého trhu s fyzickými nosiči je dobrá, nestěžujeme si. Studia nás hodně drží nad vodou. Snadno se ale může stát, že se rozhodnou, že celý tento byznys skončí. Kupříkladu Universal takto skončil v Polsku. Možná díky naší skvělé práci s katalogem se držíme na trhu a studia nás mají ráda," tvrdí Rubeš, jehož vizí je učinit z Magic Box středobod evropského byznysu s fyzickými nosiči.
Široké pole působnosti se Magic Boxu otevřelo v online distribuci, která již pro distributora generuje více peněz, než fyzické prodeje. "Celý digitální trh jde nahoru. Obzvláště za situace, kdy úložiště Ulož.to končí. To byl můj "třídní nepřítel". I to pomohlo, že diváci jsou do digitálního prostoru a předplácejí si několik platforem, Voyo, Netflix nebo Disney+. Na Voyo jsme již prodali stovky filmů," komentoval Rubeš.
Na druhou stranu, nástup tuzemských SVOD platforem jako Voyo znamená, že se Magic Box nedostane k části práv (Voyo/TV Nova se stává partnerem řady českých filmů a logicky za to získá vedle free TV práv i streamovací práva). "Všem producentům říkám, dejte nám všechna práva. My vám je nejlépe zobchodujeme. Ale přece jen Nova má silnou výhodu, pokud do filmu dá za streaming nějaké peníze navíc."
Celý online byznys má svá specifika, zákonitosti a jasně vymezené mantinely. Například, že Netflix od Magic Boxu kupuje čistě jen tuzemské a slovenské filmy, přestože by si od něj mohl koupit i zahraniční nezávislé snímky. Disney+ zatím do obchodu nejde. "Netflix nás nutí, aby byl úplně první v distribuci hned po kině a chce mít exkluzivitu. Za to si pochopitelně připlácí. Ani nám nedovolí TVOD (transactional video on demand, pozn. aut.), teprve po jejich exkluzivitě. To platí i pro fyzickou distribuci. Jediný, který Netflixu stačí na trhu, je Voyo.cz, které se také snaží mít exkluzivitu. Ta je na trhu zásadní," vykresluje online obchodování Rubeš.