Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Férový reklamní tendr startuje, podepsala jej stovka českých režisérů a produkcí

08:35, 12. 12. 2024
Reklama/PR Aleš Borovan

Takzvaný férový reklamní tendr, který iniciovala Asociace producentů v audiovizi (APA) a který by měli dobrovolně respektovat zadavatelé v České republice, vstoupí v platnost od ledna 2025. Doposud se pod příslušné memorandum podepsalo 98 reklamních produkcí a režisérů na českém trhu. Informovala o tom tisková zástupkyně APA Martina Reková.

České memorandum shrnuje 11 pravidel férového tendrování, o kterých jsme informovali již dříve (více zde). Ta nejdůležitější podle APA jsou: do tendru vstupují maximálně 3 režiséři, při zadávání tendru je známý rozpočet projektu, na vytvoření treatmentu nemá režisér a produkce méně než 5 pracovních dní, zadávají se pouze hotové a klientem schválené skripty. Zároveň by tendr měl být zadán transparentně - všechny poptané produkce mají stejné informace a znají jména všech oslovených režisérů, součástí procesu je tzv. pitch fee (částka, kterou klient platí za zpracovaní treatmentu a návrhu rozpočtu).

Pravidla férového tendru by tak od příštího roku měly dodržovat a vyžadovat například produkce Ad Kolektiv, Lucky Man Films, Punk Film, Stink, Filmservice a režiséři/režisérky Martin Douba, Tomáš Bařina, Jiří Havelka, Alice Nellis, Vladimír Skórka nebo Tomáš Mašín.

Vznik nových pravidel podle APA přivedlo do oborové asociace nové členy. "Čistě reklamních produkcí zabývajících se lokálním trhem bylo v APA začátkem tohoto roku osmnáct, v posledních letech do APA vstupovala maximálně jedna reklamní produkce ročně, vstup čtyř nových členů, konkrétně Old & Rich Production, Flux Films, WeAre productions a Advocado Films, ukazuje potřebu sjednotit se v pohledu na zadávání férových tendrů," tvrdí manažerka reklamní sekce APA Eva Dvořáková Peréz.

Vedle toho vzniklo i nové Sdružení reklamních režisérů, které "prosazuje kultivaci reklamního prostředí, nastavení férových a transparentních principů". "Od ledna 2025 konečně začne platit dlouho očekávané pitch fee. Já osobně se už dlouhodobě neúčastním výběrových řízení, ve kterých jsou více než tři režiséři, protože to považuji za devalvaci a neúctu k naší práci. Stejně tak se od ledna budu účastnit pouze těch výběrových řízení, která respektují spravedlivé podmínky férového tendrování," prohlašuje reklamní režisér Roman Valent (foto). "Když nebudou zadavatelé respektovat pravidla férového tendru, tak se ho jednoduše nezúčastním," přidává se Pavel Picek z Armada Films.

K iniciativě, nebo k vybraným pravidlům, se podle všeho přidají i někteří reklamní zadavatelé. "Po dohodě s našimi marketingovými leadery v obou zemích je na místě tyto iniciativy podporovat, snažíme se být férovým zadavatelem, a tak trochu i trendsettery na poli férového tendrování. To znamená, že budeme od roku 2025 poskytovat i pitch fee pro režiséry, kteří zakázku nevyhrají. V tuto chvíli pouze vedeme diskuse o jeho výši, aby to za nás bylo smysluplné i dlouhodobě udržitelné," sdělil Marian Kramařík, procurement category experta z T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom.