Český trh e-shopů a online tržišť se po dvou letech poklesu opět vrátil do růstových čísel. V roce 2024 meziroční nárůst celkového obratu čistě za místní e-commerce činil téměř 5 procent. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) lze očekávat obdobný pozitivní vývoj také letos.
Podle údajů APEK by celkový obrat tuzemského e-commerce trhu měl loni dosáhnout 194 miliard korun. O rok dříve to bylo 185 miliard. V roce 2022 Češi v e-shopech utratili 197 miliard. Jinými slovy, rok 2024 byl stále pod rokem 2022. Podle čísel APEK se loni od prvních měsíců ukazovalo, že situace v e-shopech se opět lepší, "prakticky po celý rok obraty meziročně rostly".
"Rok 2024 můžeme hodnotit jako úspěšný. E-commerce se vrátila k růstu a viděno zpětnou optikou v podstatě do normálu. Prodeje, jakých jsme letos dosáhli, odpovídají v podstatě vývoji, který jsme předpovídali před covidem. Jak ukazují naše společná data s Heurekou, v e-shopech činily obraty 194 miliard korun. Celkem ale Češi utratili on-line 228 miliard korun, a to po započtení nákupů na zahraničních tržištích. Ta vstoupila na trh poměrně agresivně a významně jej ovlivnila," uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
"Částečně se zmírnily obavy z inflace a z rostoucích cen energií, a Češi pokračovali v online nákupech, které dosud odkládali a nakupovali i zboží, které dříve nebylo online tolik dostupné. Zajímavý je také pohled na nejsilnější měsíce. Oproti minulým letům vánočním online nákupů kraloval prosinec. Jindy dominantní říjnu a listopadu patřili letos ke slabším měsícům, kdy zákazníci, i vzhledem k počasí, nechali nákupy dárků z velké části až na prosinec," komentoval David Chmelař, ředitel Heureka Group.
Průměrná útrata za zboží nakoupené v e-shopech činila v prosinci 2024 téměř 7,5 tisíce korun, zatímco v průběhu nevánočních měsíců se pohybovala o přibližně 3 tisíce níže.
Pokračování růstu trhu se podle APEK dá očekávat i v roce 2025. "Očekáváme, že obraty e-shopům dále porostou, i když to bude opět mírné tempo v řádu jednotek procent. Náš trh se stal zajímavým pro řadu subjektů z jiných států, ale především pro tržiště ze zemí mimo EU. A právě tomuto budou muset české obchody nadále čelit. Je důležité, aby to bylo ve férovějším prostředí než vloni," doplnil Vetyška.