Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Martin Frývaldský: Kingdom Come: Deliverance II je v zisku, nejvíce se prodává v USA Podcasty

12:50, 14. 3. 2025

Roky dělal v Pentě nebo u Zdeňka Bakaly investičního manažera. V roce 2013 došlo k zásadnímu přestupu a nyní je ředitelem firmy, která aktuálně jede na vlně miliardových tržeb a která jako jedna z mála českých společností promlouvá do světového zábavního průmyslu. Hostem podcastu První liga byl CEO herního studia Warhorse Studios Martin Frývaldský.

Co v této epizodě První ligy uslyšíte

    • Jak vysoké jsou aktuálně prodeje KCD1 a KCD2
    • Jak velkou částku investoval do rozjezdu Warhorse Zdeněk Bakala
    • Jak vývoj a výrobu hry ovlivnila akvizice Warhorse ze strany Koch Media/Plaion
    • Jaký byl rozdíl ve vývoji a v produkci jedničky a dvojky Kingdom Come
    • V kterých zemích se KCD2 prodává nejvíce a jak je složité proniknout do Číny
    • Který prodejní kanál je pro Kingdom Come: Deliverance II nejdůležitější
    • Kolik z maloobchodní ceny hry získá na konto Warhorse Studios
    • Jak moc důležité jsou ještě fyzické prodeje
    • Jak bude vypadat další monetizace KCD2 z hlediska obsahu
    • Jaký celkový prodej KCD2 odhaduje Frývaldský na základě dosavadních prodejních dat

"Byznys a osobnosti počítačových her profilově nejsou až tak odlišné od ostatních odvětví. My ve Warhorse Studios často vedeme diskusi o tom, nakolik jsou hry umění a nakolik nejsou umění. Myslím si, že jsou spíše zábavní průmysl. V herním studia, obzvláště v takové začínající a malé firmě, kterou Warhorse na začátku byla, v té době měla 25 až 30 lidí, to je úplně jiná míra entuziasmu než ve velkých korporacích. Tady jsou srdcaři, a k tomu mladí srdcaři. Věkový průměr ve Warhorse vždycky byl a je nízký. Je tam spousta lidí, přicházejících z vysokých škol, nebo dokonce ještě studentů. Produkt té firmy je oproti jiným segmentům odlišný, ale řada podnikových procesů je podobná," přibližuje Frývaldský svůj pohled na svět počítačových her.

Firma Warhorse Studios, u jejíhož zrodu stáli vývojář Daniel Vávra a producent Martin Klíma, má doposud na kontě dvě PC a konzolové hry, čerpající ze středověkých dějin českého království. V roce 2018 vyšel první titul Kingdom Come: Deliverance a nyní na počátku února navazující Kingdom Come: Deliverance II (KCD2). Sedm let vyvíjená dvojka vznikla s mnohem větším týmem, dvojnásobným rozpočtem a již pod křídly velkého koncernu Plaion (ex-Koch Media; dceřinka Embracer Group), který Warhorse koupil v roce 2019.

Obě počítačové hry zaznamenaly na globálním trhu fenomenální byznysový úspěch. Prodeje jedničky podle Frývaldského překročily 8 milionů kusů a díky pozdvižení kolem KCD2 došlo v posledních týdnech k jejich určitému oživení. Dvojka vyšla 4. února a meta prvního milionu prodaných kusů byla překročena během prvního dne. Druhý milion "padl" za čtrnáct dní od premiéry a aktuální počty se podle CEO Warhorse pohybují něco pod 3 miliony prodaných jednotek, v drtivé většině digitálních verzí (fyzické krabičky tvoří minoritu). Hlavním trhem jsou nepřekvapivě Spojené státy.

Vzhledem k ceně KCD2 (kupříkladu na obří online platformě Steam je to 60 eur v základní edici) je již nyní jasné, že tržby počítačové hry se počítají v miliardách korun. Na druhou stranu, vývoj Kingdom come: Deliverance II si vyžádal enormní investice (na hře se podílelo 250 zaměstnanců Warhorse plus stovky externistů), které podle všeho přesáhly miliardu korun. To z této počítačové hry dělá nejdražší projekt v moderní historii českého audiovizuálního průmyslu. Pečlivý, dlouhý vývoj a vysoká investice studia se vyplatily.  "Kingdom Come: Deliverance II je už v zisku," potvrdil Frývaldský.

Další prodeje KCD2 by měly být podpořeny vydáním stahovatelného obsahu (DLC), v letošním roce Warhorse plánuje poslat na trh hned tři "déelcéčka". Vedle prodejů hry se rozeběhl i obchod s tematickým merchandisingem (oblečení, zbraně, šperky atd.) a pro fanoušky her je na historických lokacích (Trosky, Kutná Hora, Malešov atd.) připravena i řada eventů.

Oproti první hře došlo při vývoji KCD2 ve Warhorse ke změnám. "Uvědomovali jsme si, že některé věci na vývoji KCD1 probíhaly možná až příliš živelně. Chtěli jsme do toho dát trochu více systematičnosti a struktury. Což zase souvisí s tím nárůstem velikosti studia. Něco jiného je pracovat na projektu, na kterém je přibližně 100 lidí, což byl případ KCD1. Hru jsme dokončovali ve 130 lidech. A po vydání se ten tým organicky zmenšil na 90 lidí. V průběhu vývoje KCD2 jsme vyrostli na 250 lidí. Logicky jsme ty procesy více strukturalizovat, máme daleko více projektových manažerů atd. Jsou to spíše stovky maličkostí, než jedna obří, zásadní změna," uvedl Frývaldský.

Po úspěchu dvojky se naskýtá otázka, zda bude Kingdom Come: Deliverance III. "Tato otázka je logická. Ale je to věc, kterou nemohu vůbec nijak komentovat. Ale je samozřejmé, že 250 lidí bude na něčem dělat dál. Nejdeme domů, zůstáváme a makáme," naznačil Frývaldský.

První liga

Pravidelné rozhovory Aleše Borovana s lidmi, kteří v českém zábavním průmyslu, internetu, v médiích a telekomunikacích patří ke špičce. Jdeme do hloubky. Kompletní rozhovory jednou za čtrnáct dní na Forendors. Publikujeme rovněž záznamy ze zajímavých tiskových konferencí.

Předplatitel podcastu na Forendors získá:

  • celý rozhovor, tedy včetně byznysových informací a novinek v druhé, placené části, více zde
  • audio bez reklam
  • možnost klást dotazy
  • možnost stažení faktury

Bezplatná část rozhovoru na platformách: