Tuzemská e-commerce industrie v loňském roce zaznamenala citelný pokles o 12 procent. Ten pokračoval v prvních měsících roku 2023, v druhém pololetí by však české e-shopy měly ukázat meziroční růstová čísla. Vyplývá to z průzkumu oborové Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
"Na českou e-commerce dopadly obezřetnost a omezené možnosti spotřebitelů utrácet podobně jako na celý maloobchod. V nejnovějším průzkumu jsme se proto chtěli dozvědět, jak naše zákazníky inflace a další negativní vlivy zasáhly a jak se v současnosti rozhodují při svých nákupech. Nyní tak máme potvrzeno, že více než 70 procent nakupujících na internetu se nepříznivý vývoj dotkl a donutil je upravit své chování. Dalších 15 procent mělo přitom obavy, že ke změnám bude muset také přistoupit. Současně vnímáme, že se situace v on-line prostředí začíná obracet zpět k lepšímu a očekáváme, že ve druhém pololetí roku 2023 nás čeká znovu růst. Řada našich členů nám navíc potvrdila dosažení velmi pozitivních výsledků již v uplynulých šesti měsících," uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.
Čeští zákazníci internetových obchodů ve snaze ušetřit využívali různých přístupů. Podle výzkumu APEK 47 procent procent on-line spotřebitelů uvedlo, že jednoduše nakupovalo méně často než v minulosti. Naopak 14,5 procenta respondentů výzkumů utratilo v e-shopech víc ve srovnání s předchozími roky. Téměř 66 procent nakupujících uvedlo, že se snažili nakupovat zboží především ve slevách. Výhodné nabídky byly pak důležité i při výběru konkrétního e-shopu pro nákup - 48 procent spotřebitelů si vybralo obchody se zlevněným zbožím, obecně větší pozornost cenovým nabídkám v jednotlivých internetových obchodech věnovalo 45 procent zákazníků.