Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Zástupce vydavatelů má papír ministerstva, jednání o miliardy z Google může začít Hráči dne

07:13, 20. 3. 2025

Handrkování o peníze velkých technologických platforem v Česku může začít. Správce licenčních práv vydavatelů (SLPV) získal od ministerstva kultury oprávnění k výkonu "dobrovolné kolektivní správy majetkových práv vydavatelů tiskových publikací". Znamená to, že zástupce vydavatelů začne jednat s firmami jako Google, Meta/Facebook, Seznam.cz (ten je zároveň mediálním vydavatelem) a dalšími hráči o penězích za užití obsahu mediálních domů. Informovali o tom zástupci SLPV. Podle některých odhadů by mohlo být ve hře až miliarda korun ročně. Otázka je, jak velcí technologičtí obří na to zareagují.

"Udělení oprávnění SLPV k výkonu kolektivní správy je zásadním milníkem pro uplatnění práv českých vydavatelů vůči uživatelům obsahu tiskových publikací, mezi které patří zejména velké technologické platformy. Ty mají dle autorského zákona povinnost za užití tiskových publikaci uhradit vydavateli přiměřenou odměnu. SLPV jako kolektivní správce nyní může vydavatele nepřímo zastupovat v jednání s platformami a uzavírat v jejich prospěch licenční smlouvy, vybírat za užití tiskových publikací odměnu a tu spravedlivě rozdělit mezi zastoupené nositele práv," uvedl výkonný ředitel SLPV Michal Holas.

"SLPV bude hájit práva vydavatelů primárně vůči provozovatelům služeb internetového vyhledávače, sociální sítě, agregátoru zpráv a monitoringu tisku. S ohledem na rychlý technologický vývoj se však v budoucnu zaměří i na další typy služeb, které budou užívat obsah tiskových publikací."

Členy SLPV jsou velké mediální firmy v Česku, kromě jiných Mafra, Economia, Český rozhlas, Česká televize, Czech News Center, Vltava Labe Media, Prima, Nova, Seznam.cz, BurdaMedia Extra nebo Echo Media. Součástí dohody o založení kolektivního správce vydavatelů je i složitý mechanismus, který by případně vybrané peníze rozděloval mezi tuzemské mediální firmy. Součástí mechanismu přitom bude řada faktorů, jako například návštěvnost webů nebo průměrné náklady na jednoho novináře v dané společnosti.