V obchodu médií a řízení mediálních firem se pohybuje okolo dvaceti let. Prošel Atlas.cz, Centrum Holdings, Economií, Burda International, CPEx a nyní podruhé je v Economii členem TOP manažerského týmu, který řídí probíhající transformaci mediálního domu Zdeňka Bakaly. Hostem podcastu První liga byl ředitel obchodu a neobsahového produktu Economie David Voráček.
Na jaře 2023 management Economie přijal tříletý transformační plán, který odrážel několik důležitých faktorů. Jednak obecně vývoj celého mediálního trhu (obsahový, technologický) a rostoucí význam digitální distribuce, a jednak nechuť miliardáře Bakaly dále dotovat fungování vydavatelství z vlastních peněz. Management mediálního domu pod vedením Lenky Černé se v uplynulých letech snažil především postavit na zdravější základy provoz a finanční situaci firmy a zastavit nepříznivý vývoj některých titulů, jako například Aktuálně.cz nebo týdeníku Ekonom.
"Tříletý plán končí letošním rokem. Rok 2025 by měl být konec restrukturalizace, to znamená měli bychom mít firmu, která je nějak nákladově optimalizovaná, stále si drží svoji pozici na trhu a je schopná inovovat. Tedy, děláme nové CMS (content management system, nový redakční systém, pozn. aut.) ne proto, že by nám staré nevyhovovalo. Ale jak bylo dvacet let staré, tak byl problém inovovat, přidat tam něco nového. Potřebovali jsme pět vývojářů, kteří by, chudáci, udrželi systém v chodu," komentoval Voráček.
V rámci transformačního plánu v loňském a letošních roce v Economii proběhlo a stále probíhá několik důležitých projektů - některé z nich mají přispět k úspoře nákladů, další zase mají nastartovat rozvoj byznys či změnit negativní vývoj některých čísel. K úsporným akcím patřilo kupříkladu loňské stěhování Economie do nového sídla v pražských Holešovicích, díky kterému by mediální firma měla každý rok uspořit něco pod 20 milionů korun.
Velkými změnami prochází rovněž portál Centrum.cz, který na trhu nabízí E-mail, vyhledávač firem Najisto.centrum.cz, aktuální zpravodajství, online přenosy nebo počasí. Centrum však dlouhodobě přichází o uživatele, jedním z projektů, který by tento trend měl otočit, je nabídka obsahu i od jiných publisherů na vlastním webu (tzv. Feed). Jedná se o obdobu seznamáckého Newsfeedu na homepage Seznam.cz. "Protočená" reklama na obsahu se pak bude dělit mezi Economii a vydavatele v poměru 50 ku 50. Stará podoba Centrum.cz již Feed částečně obsahuje - zobrazuje anotace a posílá trafic na partnerský web (uživatel tedy přejde k partnerovi). Ke startu monetizace externího obsahu by mělo dojít v průběhu letošního roku.
"Logika je jednoduchá. V žádném mediálním domě nejste schopný vyrobit dostatečné množství obsahu, abyste všem uživatelům dodal to, co chtějí číst v danou chvíli. Centrum.cz byl v Economii projekt, který, nechci říci, že se na něj kašlalo, ale který se roky nerozvíjel. Uživatelé tam ubývali a stále ubývají. Musíme dát uživatelům něco, aby tam měli důvod chodit. V současné době je tím důvodem primárně E-mail. Chceme na Centrum.cz dodávat výrazně více věcí. Co nejvíce. My v zásadě stavíme nové Centrum.cz, které by nabídlo nekonečné množství obsahu, který dokáže personalizovaně zobrazovat uživatelům, a budou tam i gamifikační nebo jazykové modely," uvedl Voráček.
Další velký mediální titul, zpravodajský web Aktuálně.cz, dostal na přelomu roku 2024/2025 nové vedení - postu šéfredaktora se ujal Matyáš Zrno, který si přivedl i svého zástupce Michala Pavce. Postupně došlo k obměně většiny redakce Aktuálně.cz, které v posledních letech rovněž kontinuálně ztrácelo čtenáře a klesalo v pořadí nejčtenějších zpravodajských portálů v Česku. "Přestože předchozí šéfredaktor Pavel Švec byl profesně perfektní a Aktuálně odvádělo dobrou práci, tak ale neperformovalo," popsal situaci Voráček.
První náznaky příznivějšího vývoje v Economii se objevily již v roce 2023. Provozní zisk tehdy činil 10 milionů (předtím minus 57 milionů), EBITDA (hrubý provozní zisk) přesáhl 21 milionů korun. V loňském roce by EBITDA podle Voráčka měl dopadnout na podobném úrovni. Firma si vydělala na vlastní provoz a má dostatek peněz na účtech, aby mohla inovovat nebo případně akvírovat projekty, které by vhodně doplnily portfolio Economie.