Firma Dramedy Productions patří na českém trhu TV produkcí k nejvýraznějším hráčům. Pro Českou televizi a Novu vyprodukovala seriály jako Vyprávěj, První republika, O mě se neboj, Kukačky nebo Zlatá labuť. Letos poprvé točí pro Primu, což se neobešlo bez určité kontroverze. Spolumajitel Dramedy Filip Bobiňski byl dalším hostem podcastu První liga.
Drtivá většina produkce Dramedy Productions již tradičně směřuje na český trh a do českých TV stanic (viz perex), majitelé a tým produkční firmy však v posledních letech stále více přemýšlí o uplatnění na mezinárodních trzích. Tomu by měla kromě jiného napomoci čerstvě schválená novela o audiovizi, jejíž značná část vstoupí v platnost od 1. ledna 2025.
Novela kromě jiného mění Státní fond kinematografie na audiovizuální fond, který začne kromě filmů dotovat i televizní seriály (small screens) a videohry. Srovnají se a navýší daňové poplatky pro hlavní hráče v branži, ty by měly být většinou 2 procenta z příslušných příjmů. Domácí a zahraniční VOD platformy budou mít nově povinnost přímé investice do českého obsahu. Výše pobídky pro hraný film, hraný seriál a dokumentární film se navyšuje z 20 procent na 25 procent, pro animované a digitální projekty to bude až 35 procent. Maximální výše pobídky se mění ze 150 milionů korun na 450 milionů. V konečném důsledku si daňový poplatník výrazně sáhne do kapsy, rozpočet fondu by se díky novele měl více než zdvojnásobit.
"Osobně mám nejradši přímé investice. To je něco, co naprosto přirozeně nutí toho, kdo podniká na nějakém teritoriu, část výnosů z tohoto teritoria investovat zpátky do obsahu, pocházejícího ze stejného teritoria. Je to osvědčený model toho, jakým způsobem posílit výrobu kvalitního obsahu a jak posílit audiovizi v zemích, kde je to aplikováno. Je to něco, co nedefinuje, jak má ten obsah vypadat, není to ovlivňováno nějakou radou nebo vkusem lidí, kteří nejsou spjatí s produktem. Je to čistě obchodní vztah mezi producentem, co umí nabídnout a vyrobit, a tím, kdo poptává obsah. Je to byznysový stimul, který do audiovize přináší peníze," uvedl Bobiňski.
Hlavním dopadem novely podle něj bude zvýšení konkurenceschopnosti české audiovizuální produkce na mezinárodních trzích. "Na trhu jsou připravené projekty producentů, které si zaslouží vícezdrojové financování. Zaslouží si, aby nebyly závislé jen na českém trhu, co se týká vysílatele. Novela umožní vznik náročnějších věcí, vznik projektů, které budou mít větší ambice než jen český trh. Zjednodušeně řečeno, za limitovaný budget platformy typu Voyo plus pobídky opravdu nevyrobíte náročný, zajímavější projekt. Má to svoje limity," myslí si Bobiňski.
Bobiňskiho firma Dramedy aktuálně vyvíjí (minimálně) dva velké seriálové projekty s mezinárodní ambicí, ve kterých by případný český vysílatel figuroval spíše jako minoritní koproducent či financiér. Tým Dramedy přirozeně nezapomíná ani na obsah pro tuzemské televize. Jistý rozruch na trhu vzbudil projekt TV seriálu Polabí, který Dramedy od letošního roku točí pro Primu. Projekt původně vznikal pro konkurenční TV Nova. Po nějaké době vývoje však největší komerční televize od chystaného titulu odstoupila a Dramedy následně projekt přenesla do Primy. Což Nova pochopitelně vnímá velmi nelibě.
Vedle produkování obsahu Bobiňskiho firma rozvíjí i svůj ateliérový byznys. Až do letošního roku v pražských Kbelích společně s developerem provozovala jeden filmový ateliér. Komplex se před několika měsíci rozrostl o jednu větší a jednu menší filmovou halu (v té se nyní točí právě Polabí). Investice se pohybovala ve vysokých desítkách milionů a podle Bobiňskiho vyjádření nezůstane jen u ní. V plánu jsou již další haly.