Více než 20 let strávil v obchodu velkého mediálního domu Mafra, z toho posledních deset let jako ředitel obchodu a sales strategy director. Před několika měsíci změnil dres a nastoupil jako obchodní ředitel do mediální skupiny SPM Media (Týdeník Echo, Hrot24.cz, Echo24.cz) s velkými plány do budoucna. Dalším hostem podcastu První liga byl zkušený mediální manažer Jiří Otevřel.
Jiří Otevřel začínal v obchodním oddělení Mafry na počátku tisíciletí, v segmentu online. Tedy v dřevních dobách internetu, kdy se část klientů domnívala, jak Otevřel tvrdí s mírnou nadsázkou, že jim obchodníci mediálního domu přichází spíše zapojit internet a ne prodat internetovou reklamu. Od té doby se jen v Mafře vystřídali tři vlastníci a celá mediální branže a obchod s mediální reklamou (včetně online inzerce) se posunula mohutně vpřed.
"Díky znalosti internetu a větší penetraci mezi zákazníky je dnes jednoduší prodávat internetovou reklamu. Na druhou stranu přibyly nové metriky, nové mediální ukazatele, takže je jednodušší prodávat, ale složitější vyhodnocovat," ohlíží se za posledním vývojem Otevřel. V Mafře samotné došlo k výraznému posunu od převážně printového vydavatelství k mediální skupině s širokým portfoliem mediatypů (print, online, televize, rádia, eventy atd.).
O aktuální podobě Mafry Otevřel mluví spíše jako o digitálním vydavatelství. "To znamená, větší část tržeb firmy začaly tvořit digitální projekty." Vidět je to především na zpravodajském serveru iDnes.cz, který ročně generuje vyšší stovky milionů tržeb z prodeje reklamy a je nejdůležitějším titulem Mafry. Překvapivě byla velká printová média MF Dnes a Metro v zisku ještě minimálně do loňského roku. "MF Dnes svou sílu na trhu vždy měla a stále má." V těchto měsících mediální dům najel na šetřící mód, ukončují se ztrátové tituly jako Lidové noviny a dochází k propouštění. Firma by se měla podle přání nového vlastníka, skupiny Kaprain, dostat do černých čísel (loni čistá ztráta 254 milionů korun).
Proměna Mafry odráží vývoj celého mediálního trhu. "Od roku 2009 začal sestup printových médií, která ztrácela postavení na trhu. Dalo by se říci, jak printová média ztrácela, tak online posilovala." Rádia podle Otevřela tolik neztrácela jako print, v segmentu venkovní reklamy, po předchozím ústupu, podle něj nyní dochází ke znovuzrození. "Velcí klienti začínají znovu plánovat venkovní reklamu. Zjednodušeně řečeno, OOH reklamu nelze žádným způsobem přeskočit. Je tam, zákazník ji může vidět celý měsíc a nedá se s tím nic jiného dělat," tvrdí Otevřel.
V novém působišti, SPM Media (majitelé Marek Španěl a Slavomír Pavlíček), se Otevřel soustředí na nastavení a standardizaci procesů obchodního oddělení plus logicky na navýšení a stabilizaci tržeb z inzerce. Ty by v příštím roce měly vyrůst o desítky milionů. "Určitě máme potenciál v internetové reklamě. Důležitým segmentem budou podcasty, kde se nám už v tuto chvíli daří navyšovat tržby. Určitě zmíním měsíčník Hrot, který se již etabloval na trhu a kde máme velmi pěkné prodeje. Chceme rovněž navýšit zpět reklamu v Týdeníku Echo, který je historicky největším generátorem tržeb ve skupině. To znamená zpátky do týdeníku dostat inzerci a inzertní objemy, které tam historicky byly. Tím, že jsme do portfolia přidali měsíčník Hrot, tak tam došlo k malé stagnaci tržeb. Věřím, že v příštím roce zde opět nastartujeme růst," naznačil další plány v obchodu SPM Media Otevřel.