Internetová firma Seznam.cz (majitel Ivo Lukačovič) prochází revoluční změnou. Poprvé po letech opakování mantry, že služby Seznamu jsou zdarma, si natvrdo řekla ve velkém u svých uživatelů o peníze. O podrobnostech startu peněžního paywallu a dalších novinkách jsme si povídali v podcastu První liga s členem představenstva Seznam.cz Matějem Huškem.
Na mnohé to zapůsobilo jako šok: Seznam.cz v uplynulých týdnech postavil své uživatele před neodbytnou volbu: buď firmě odsouhlasit cílenou reklamu a fakticky tak Seznamu zaplatit svými daty, anebo preferovat necílenou reklamu a tím pádem Seznamu platit každý měsíc na konto 79 korun, tedy skoro tisíc korun ročně. V přípravě je ještě třetí možnost - weby Seznamu bez reklamy, cena se zatím diskutuje.
"Je třeba si uvědomit, že Seznam.cz je společnost, která každý rok investuje do technologií, do svých produktů a obsahu téměř 5 miliard korun. Investujeme hodně peněz do našich produktů, podporujeme nejrůznější iniciativy, ať již interní nebo mezinárodní. Myslím si, že obecně se příspěvek Seznamu k demokracii v České republice hodně podceňuje. A všechny tyto věci musíme z něčeho financovat. A když vidíme, že se objevují externí vlivy, které mění náš zajetý byznys model, stojící takřka výhradně na inzerci, hlavně na cílené reklamě, tak prostě musíme nějak reagovat, abychom předešli případným ztrátám. Paywall je reakce na to, jakým způsobem se svět a trh v Česku vyvíjí," komentoval zavedení paywallu Hušek, který má v představenstvu na starosti homepage a obsahové weby.
Dopady paywallu na návštěvnost homepage a dalších webů Seznamu nejsou podle něj fatální. Firma doposud registruje jen procentuální propady. Volbu placení a necílenou reklamu si dle odhadu Seznamu nakonec zvolí desítky tisíc uživatelů, tedy nízké zlomky.
I přes měnící se vnější podmínky, rozšiřování portfolia seznamáckých webů, ale i konkurence, tahounem návštěvnosti Seznam.cz stále zůstává homepage. Byť se její postavení jakožto generátoru výnosů uvnitř firmy podle Huška v posledních letech změnilo. "Homepage je stále největší a nejnavštěvovanější služba Seznamu, to je bez diskusí. Pořád nám hodně peněz generuje vyhledávání, pohybuje se to mezi 20 až 25 procenty celkových tržeb. Homepage a obsahové weby dohromady budou mít více než hledání. Samotná homepage generuje o něco méně než hledání, všechny další obsahovky jako Novinky.cz, Seznamzpravy.cz, Proženy.cz, Garáž.cz, Sport.cz dělají to samé, co homepage, možná o malinko více," uvedl Hušek. Podle něj Seznam.cz za loňský rok mírně navýšil tržby i zisk. V reálu to znamená, že zisk by se měl opět pohybovat nad miliardu korun.
Největšími projekty či novinkami, které se nyní podle Huška na homepage chystají, je vylepšení vyhledávání, doporučování, cílení podle lokací nebo zájmů nebo experimentování s umělou inteligencí a velkými jazykovými modely. "První věcí, kterou v této oblasti děláme, je nějaká jednoduchá sumarizace textů a témat. To testujeme u našeho obsahu, nikoliv u obsahu partnerů. To znamená, když si najedete myší na titulek, tak se vám zobrazí rychlé shrnutí textu. Nemusíte proklikávat."
Jedním z nejklikanějších obsahových webů na hlavní stránce Seznamu jsou právě zpravodajské Novinky.cz. Web vlastněný Seznam.cz a dlouhodobě obsahově plněný vydavatelstvím Borgis (Seznam dokončil ovládnutí firmy loni) se stává hlavní hvězdou mediální strategie Lukačovičovy společnosti. "Novinky.cz jsou jedno z témat, ze kterého máme nyní v Seznamu velkou radost. Integrace Borgisu a restrukturalizace redakce se opravdu povedly. Novinky.cz nyní rostou dvouciferně v návštěvnosti, přestože se toho moc neděje," tvrdí Hušek, který nezastírá, že po dokončení akvizice došlo v redakci Borgisu k bolestivému propouštění.
Naopak Seznam Zprávy, kterému v uplynulých měsících kvůli nejrůznějším obsahovým experimentům znatelně klesly počty pageviews, budou muset přidat, Hušek společně s dalším členem představenstva Pavlem Zimou vymýšlejí tu správnou strategii. Kromě jiného by se na Seznam Zprávách měl objevovat více lifestylový obsah.