Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Roman Gallo: V regionech zasahujeme více čtenářů než před dvaceti lety Podcasty

12:43, 8. 7. 2024

Největším vydavatelem regionálního tisku a webů v České republice je mediální dům Vltava Labe Media, který vlastní skupina Penta. O aktuálním a budoucím směřování hlavního produktu VLM, printového Deníku a webů Denik.cz, nových plánech a projektech mluvil v podcastu První liga šéfredaktor a ředitel redakcí Deníku Roman Gallo, jeden z nejdéle sloužících mediálních manažerů na tuzemském trhu.

Co v této epizodě První ligy uslyšíte

    • Jak má Roman Gallo nastavené řízení redakce Deníku/Denik.cz
    • Jak velké jsou náklady na redakci Deniku/Denik.cz
    • Proč se mediální manažer Gallo přestěhoval do Toskánska
    • Proč VLM/Deník nechce být součástí MediaRatingu, který vytváří neziskovka NFNŽ
    • Jaké jsou zdroje návštěvnosti Denik.cz
    • Co stojí za projektem finanční soběstačnosti regionálních redakcí
    • Kolik Denik.cz získává nových předplatitelů každý měsíc
    • Jak jsou příjmy Deníku rozděleny mezi inzerci, předplatné a další příjmy
    • Jak se Penta dívá na investici do VLM

Vltava Labe Media vstoupila se svým Deníkem do procesu digitalizace českých médií s několikaletým zpožděním. Ještě před několika lety regionální Deník tvořilo de facto několik nezávislých "firem"/regionálních printových redakcí. To vše je minulostí. Roman Gallo se svým týmem přetvořili chumel regionálních tiskovin v jednotnou, multiplatformovou síť, která stojí na třech nohách: několik desítek regionálních mutací printového Deníku, do více než dvou milionů schránek zdarma rozdávaný měsíčník Deník Extra a cca 70 regionálních online mutací plus centrální Denik.cz.

Všechny tři pilíře plní cca 340 novinářů na plný úvazek, z toho je okolo 300 v regionech. Z celkového počtu je 80 digitálních editorů v regionech. Novináři Deníku každý měsíc publikují okolo 13 tisíc originálních zpráv. To všechno z redakce Deníku dělá jeden z největších, ne-li největší redakční tým v České republice. Kromě výhod v podobě širokého pokrytí regionálního dění to s sebou nese i vysoké personální náklady ve výši několika stovek milionů korun ročně.

Printový Deník, stejně jako řadu dalších konkurenčních titulů na trhu přitom postihuje pokles reklamních výnosů, nákladu, zdražování vstupů (zejména v posledních dvou letech) jako je energie, tištěný papír, mzdy. Základní strategie vedení redakce je tak jasná - rozšiřování online portfolia a obsahu. "Čelíš tomu, že ti nezadržitelně klesá prodej tisku a snažíš se ho zpomalovat. Ale zároveň to musíš doplňovat. Ve výsledku my dnes určitě zasahujeme na úrovni regionů větší cílové skupiny, než jsme zasahovali před dvaceti lety. Tak, jak klesá význam placeného tištěného Deníku, tak roste význam zadarmo distribuovaného Deníku Extra, který na sebe přetahuje část výnosů v printu. A potom je tu digitál, který dnes na inzerci vygeneruje zřetelně víc, než naše printové produkty," komentoval Gallo.

Už z tohoto důvodů vedení Deníků klade důraz na diverzifikaci návštěvnosti vlastního obsahu. "Denik.cz je rostoucí produkt. Podle dat NetMonitoru v sekci Zpravodajství je v měsíčních číslech jednoznačná trojka z hlediska reálných uživatelů za Novinky.cz a Seznam Zprávami. Ale máme nižší frekvenci návštěv. Nicméně to je pozice, která pro nás ještě pět let zpátky byla nepředstavitelná. Zdroje naší návštěvnosti musí být výrazně diverzifikované. To znamená, nespoléhat se výrazně na Facebook, nespoléhat se výrazně na Seznam (Newsfeed, pozn. aut.), nespoléhat se výrazně na Google. Žádný ze zdrojů návštěvnosti Denik.cz dnes jednotlivě nepřesahuje 25 procent. Což nás ochrání před situacemi, když například Facebook změní algoritmy. Jsme součástí Newsfeedu, ale jen do omezené míry."

Aktuálně management Deníku pracuje na řadě menších projektů, které by ve výsledku vylepšily výkon regionálních i centrální redakce. Jedním z nich je důraz na finanční soběstačnost regionálních redakcí (porovnání srovnatelných regionů a nacházení případných rezerv ve výkonu méně "performujících" redakcí) nebo intenzivní rozvoj placeného obsahu pro Denik.cz. "V současné době zavíráme do 25 procent originálního obsahu. Placený obsah je pro nás v danou chvíli z hlediska výnosů doplňkový, ale je to pro nás zásadní projekt. Čtenáři, kteří si zaplatí, aby si mohli dočíst nějaké články, jsou mnohem loajálnější, jsou to heavy users," nastínil Gallo.

První liga

Pravidelné rozhovory Aleše Borovana s lidmi, kteří v českém zábavním průmyslu, internetu, v médiích a telekomunikacích patří ke špičce. Jdeme do hloubky. Kompletní rozhovory jednou za čtrnáct dní na Forendors. Publikujeme rovněž záznamy ze zajímavých tiskových konferencí.

Předplatitel podcastu na Forendors získá:

  • celý rozhovor, tedy včetně byznysových informací a novinek v druhé, placené části, více zde
  • audio bez reklam
  • možnost klást dotazy
  • možnost stažení faktury

Bezplatná část rozhovoru na platformách: