Sympatický, ale ne úplně zvládnutý pokus režiséra a scénáristy Víta Klusáka o nahlédnutí do jednoho zběsilého fenoménu naší doby. Dokument Dělníci bulváru (premiéra 16. dubna na ČT2) si klade za cíl představit lidi/novináře, stojící za českým bulvárním zpravodajstvím či texty, a zmapovat jejich myšlenkový svět. Činí tak bohužel dost nešťastným způsobem - Klusák za kamerou po většinu času jen pasivně zaznamenává, odevzdaně pozoruje a dívá se (mimochodem tak trochu bulvární metoda).
Neptá se, kriticky nehodnotí, nekonfrontuje s alternativními pohledy, nezasazuje do kontextu. Tím de facto nepředkládá obraz zákulisí bulvárního světa, nýbrž obraz, jaký si tento svět vytvořil sám o sobě, jak se sám vidí. Tomu naneštěstí podléhají i autoři snímku, viz jejich nesmyslné tvrzení, že bulvár je věc, která jako jedna z posledních propojuje českou společnost. Pardon, ale bulvár by spíše chtěl, aby tomu tak bylo.
Divák se ve filmu nedozví příliš nových věcí. Že je bulvární subkultura/komunita do značné míry vyšinutá, bizarní, obskurní a úsměvná? Že tam jsou mladé ženy ochotné za pár minut ve výsluní médií svolné a ochotné poskytovat (šéf)redaktorům sexuální služby? Že vše je do značné míry výsledkem zákulisních dohod a že výsledný text/obraz do určité míry manipuluje recipientem? Na takové objevování Ameriky není třeba věru žádný dokument. Klusák se tak zasekává hned v první vrstvě a divákům neposkytne víc, než jen chvilkové pobavení.
Navíc dívat se na bulvár hlavně očima šéfredaktora serveru Extra.cz Pavla Novotného (na fotce vpravo) je do značné míry dost ošidné - Novotný, objektivně inteligentní člověk, je i díky svému výsměšnému a cynickému přístupu paradoxně jeden z mála normálních lidí v tomto světě. Novotný je zároveň zdatný technolog moci - v bulváru bezpochyby a na vodítku si zdařile povodil i Víta Klusáka. Svět za bulvárními médii tedy na svého objevitele zatím stále čeká.