Nový snímek hypertalentovaného režiséra Paula Greengrasse v lecčems připomíná Argo Bena Afflecka: již dopředu víte, jak všechno dopadne, a přesto v průběhu filmu napětím skoro ani nedýcháte. Film Kapitán Phillips je tak stejně jako řada předchozích Greengrassových snímků mistrovskou ukázkou moderní filmové řeči, která stokrát omleté situace a zápletky dokáže napínavě a nesmírně svěže inscenovat a nasnímat.
Děj vychází ze skutečného příběhu kapitána nákladní lodi, který v roce 2009 čelil přepadu poblíž somálského pobřeží. Již z prvních několika minut snímku je "greengrass" dobře patrný: těkající, paradokumentární kamera, rychlé střihy a zoomování na detail (byť to naštěstí není vybičováno do takové epileptické zběsilosti jako v bourneovské sérii, kde se stříhalo pomalu v každé sekundě).
Ve snímku září tradičně přesvědčivý a pečlivý Tom Hanks (zde uvěřitelně civilní). Absolutorium ale zaslouží neokoukané tváře, které si zahrály somálské piráty. Směs agrese, romantického vzrušení a vyjukanosti tzv. malých lidí, kteří se zamotají do mocenských soukolí, daleko přesahujících jejich síly, akcentuje nejen akční stránku příběhu, ale i širší, dejme tomu společenský kontext celé situace.
Stále tak platí, že každý nový Greengrassův počin je událostí, kterou by si neměli nechat ujít filmoví labužníci. Pro českého diváka je sledování Greengrassovy novinky navíc dobrým poučením, jak moc a jak žalostně většina tuzemské produkce zaostává, spíše zmateně belhá za moderní a invenční filmařinou.