Věčná škoda, že se režie nejnovějších X-Menů neujal původně zvažovaný Matthew Vaughn (rovněž Kick-Ass, Hvězdný prach). Ten předchozímu xmenímu filmu První třída dodal inteligenci, lehká křídla fantazie a o několik stupňů vyšší nadupanost akčních scén. Návrat původního režiséra Bryana Singera je tak první špatnou zprávou pro fanoušky: ani zdaleka nedosahuje Vaughnovy mistrovské laťky (zejména v akcích), naopak do série vnáší otravnou dávku ukecanosti a polopatických dialogů.
Divák se tak musí prokousávat nebývale hustým mlázím neustálého vysvětlování, uvádění do situací a popisování kontextu. To značně sráží tempo filmu až k nesnesitelné strnulosti. Hlavní zašmodrchanost filmu - tedy známý paradox cestování v čase (změna v minulosti vytvoří alternativní budoucnost, tím však odpadá nutnost změny minulosti atd.) - však kupodivu vysvětlena není. Stejně jako to, proč mají některé pasáže překvapivě plochý, bakelitový obraz, jako by byly natočeny levnějšími televizními snímači.
Film zachraňují především výborné herecké výkony ústředního tria Hugh Jackman-James McAvoy-Michael Fassbender. Jejich starší vydání hrají evidentně druhé housle. Mírný potlesk zaslouží i dramaturgický vývoj některých postav, zejména Mystique, a záporácká role pro Petera Dinklageho (Skřet z Hry o trůny). Plus nezapomenutelná geniální kuchyňsko-špionská scéna, ve které hyperrychlý Quicksilver zachraňuje X-Meny před letícími kulkami. I přesto ve výsledku Budoucí minulost působí v porovnání s První třídou jako obtloustlejší a pomalejší mladší bratr.