Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

František Borovský: Jedním z hlavních projektů TV Barrandov v roce 2016 bude pokračování Stop života Rozhovor

14:01, 25. 9. 2015

Patří k nejzkušenějším profesionálům česko-slovenského televizního trhu. František Borovský prošel komerčními televizemi TV Joj, Markíza i veřejnoprávní Slovenskou televizí. V dubnu byl mediálním magnátem Jaromírem Soukupem povolán k záchranné misi na TV Barrandov poté, co zde na celé čáře pohořel Vladimír Železný.

B.: S jakým zadáním vás Jaromír Soukup na jaře vyslal do Barrandov Televizní Studio?

Je to velmi jednoduché – zvýšit podíl skupiny TV Barrandov na trhu. To je jediné zadání, které programový ředitel může dostat.

B.: Kde jste vlastně s panem Soukupem na sebe narazili a dostal jste z Česka jedinou nabídku?

Poprvé jsme se potkali  asi před třemi lety, když jsem ještě pracoval v TV Joj. Po odchodu z této televize jsem měl jednoduše řečeno všeho plné zuby. Od roku 2002 do roku 2013 jsem fungoval v podstatě nonstop. To znamená, že jsem byl v práci šest dní v týdnu, soboty byly plus minus volné. To už bylo neúnosné. Chtěl jsem mít na chvíli svatý pokoj. Vyřešil jsem svůj okruh známých, rodinu, rozeběhl vlastní byznys.

B.: Vy jste z TV Joj odcházel v únoru 2014.

Byl to příjemný rok. Občas je dobré udělat v životě restart.

B.: A ten zájem z Česka? Byla nabídka od Jaromíra Soukupa jediná relevantní z místních končin?

Motalo se okolo mne více lidí. Nemám rád schůzky, kde padají obecné dotazy typu, co by bylo, kdyby. To vás v principu jen otravuje. Nabídka od pana Soukupa a Marcely Hrdé byla velmi konkrétní a to mne zaujalo.

B.: Zpět k tomu zadání: Jde čistě o momentální nárůst čísel sledovanosti nebo i nastartování širších a dlouhodobějších procesů spojených s programem, to znamená vývoj formátů, talent scounting, spolupráce s externími firmami, získávání nápadů atd.?

Zadání nezní tak, že do 1. ledna 2016 musí podíl Barrandov Group dosáhnout tolik a tolik procent. To jsem už zažil v předchozích televizích. V TV Barrandov jde spíše o trend. Pokud se ukáže, že naše televize se dokáže posunout nahoru, tak moje mise bude splněna. Všude, kde jsem předtím pracoval, to bylo podobné. Ve slovenské veřejnoprávní televizi trvalo rok, než si diváci všimli, že se stanice mění.

Nova si s Primou ve své cílovce dělá, co chce

B.: Vy osobně cítíte, že je v TV Barrrandov třeba posílit, přenastavit, nastartovat vývoj programů, programming, přinášení nápadů?

Určitě ano. Ale jsou to dlouhodobější věci. Je to sen každé televize mít skvělý development, který do programu přináší nové nápady. Ale Barrandov žije v trochu jiné realitě než například Nova. Rozpočtově je někde jinde. Nemůžeme tu živit najednou deset lidí, kteří se starají pouze o development.

B.: Takže jste při nástupu soustředil na momentální záležitosti než na nějakou dlouhodobější perspektivu?

Ano. Slovenský televizní trh se postupně propracoval k ostrému souboji. S Markízou jsme po sobě šli po sekundách. Tady je relativní klid. Prima občas s něčím přijde, Nova vyskočí, zabije to třemi filmy a je vymalováno. V principu si myslím, že Nova si s Primou ve své cílové skupině 15 - 54 dělá, co chce.

B: Jak dlouho jste o svém nástupu jednal s panem Soukupem?

Týden. Bylo to velmi rychlé.

B.: Měl jste šanci nějakým způsobem zasáhnout do již nastartovaných projektů Kino Barrandov a Barrandov Plus, které začaly vysílat v letošním roce a které se začaly připravovat od roku 2014?foto: av

Ne v úvodu, šlo o rozjetý proces.

B.: K jakým největším změnám v BTS jste doposud přikročil, kde jste viděl největší rezervy?

Nově jsme nastavili způsob promování, nastavování breaků ve vysílání, jak se reaguje na programming relevantní konkurence. Je toho více.

B.: Byl součást dealu s vaším příchodem i projekt Barrandov Muzika? Ten vychází ze slovenské Senzi TV, na které jste se podílel.

Ne. Spuštění Barrandov Muzika na mém příchodu nezáviselo. Kdybych tu nebyl, tak by odstartovala tak jako tak. Je to čistě záležitost Petera Núňeze (vlastní 49 procent v provozní firmě, pozn. aut.) a Barrandov Televizní Studio.

B.: Jen abych si to ujasnil, jste kmenový zaměstnanec BTS nebo externista? Je vaše dohoda na dobu určitou?

Externista. Žádná určitá doba stanovená není.

B.: Poslední dotazy k Vám: ještě donedávna jste figuroval ve firmě Doneal, která v Česku rozjela kanál Joj Cinema. Nakolik jste se na tomto rozjezdu podílel?

Nechápu, jak to že jsem byl napsán u Donealu tak dlouho po mém odchodu z TV Joj. S Joj Cinema a jejím příchodem do Česka nemám vůbec nic společného. Jojka je pro mne absolutně uzavřená kapitola.

B.: Vlastnil jste 10 procentní podíl ve Slovenské produkčné. To stále platí?

Ne. Těchto 10 procent byl určitý motivační balík. Celá smlouva byla nastavená tak, že kdyby se cokoliv stalo a já odešel, tak tento balík končí dnem odchodu.

B.: Podle mých informací váš rozchod s lidmi s J&T neproběhl úplně přátelsky. Váš komentář?

Je třeba rozlišit dvě věci. Pokud to vezmete z pohledu akcionáře, tak to byl úplně standardní rozchod. Pokud se ptáte na lidi, kteří v televizi zůstali, tak to nebyl přátelský rozchod. Zjednodušeně řečeno, už jsem měl některých lidí plné zuby.

B.: V Česku býváte tři dny v týdnu. Kdo řídí program ve zbývající dny?

Všechny důležité věci dokážeme nastavit během těch tří dnů. Na všechno ostatní ve zbývajících dnech máte iPhone.

B.: Přivedl jste si s sebou někoho do týmu?

Je tu můj blízký spolupracovník Ivan Huljak, který má na starosti seriálové projekty. V současnosti se věnuje komediální sérii Bezdružice a pokračování seriálu Stopy života pod názvem Dr. Kellerová.

TV Barrandov musí přijít s něčím, co konkurence nemá

B.: Vývoj nových formátů nebo spolupráci s externími firmami má v TV Barrandov na starosti kdo?

Nápadů existuje spousta. Otázka je, zda sednou do profilu televize, zda jsou rozpočtově snesitelné. Takže tu nesháním tři sta nápadů, spíše přemýšlím, co bychom mohli vysílat nového a kdo by to nejlépe vyrobil v takové kvalitě, jakou potřebujeme. Musí fungovat souhra tří faktorů: nápad, rozumný budget, přiměřená kvalita. A potom si můžeme sednout a rozhodnout, zda na to kývneme nebo ne. Věc, která přišla z externího prostředí, byl například pořad Babica vs. Sapík, funguje skvěle.

B.: Takže vývoj máte částečně na starosti vy?

Ano.

foto: avB.: Pojďme k programu TV Barrandov: ta se až doposud logicky vyhýbala přímému střetu s velkými stanicemi. Budete v této strategii pokračovat nebo si troufnete aktivním protiprogrammingem i na nějaký souboj?

Těžko říci, zda nějaký protiprogramming, například proti Primě, má být vůbec nějaký cíl TV Barrandov. Primárně mne to nezajímá. V pozici, v jaké je nyní Barrandov, by to bylo kontraproduktivní. Spíše jde o to, aby jste měl něco, co konkurence nemá. To je přesně případ Soudkyně Barbary. Tuto soudní show na tomto trhu pro mě z nepochopitelných důvodů nikdo nedělal.

B.: Takže nemáte ambice vzít někomu z konkurentů jeho diváky v jeho frekventovaný čas?

Ale určitě máme. Ovšem nikoliv aktivním protiprogrammingem. Nemá smysl vyrobit lékařský seriál a nasadit ho proti Ordinaci. To je sebevražedná mise. Samozřejmě, existují věci, které konkurenčním televizím dokážete nalomit, ale na to potřebujete čas a trpělivost.

B.: Kde vidíte největší možnosti pro skupinu TV Barrandov na televizním trhu? Kde mají Nova, Prima a ČT největší rezervy?

Nemyslím si, že by měly nějaké větší rezervy. Realita je taková, že není možné mít televizi s ideálním programem po celých 24 hodin. To prostě nejde. Je absolutně vyloučené, aby někdo dokázal určit, že něco bude 100procentně fungovat. Do diváckých reakcí vstupuje příliš mnoho faktorů. Buď program má takzvané „kouzlo“, nebo ho nemá. A pokud ho nemá, tak se můžete snažit, jak chcete, a nemá to smysl.

B.: Takže vaší strategií je „vyzobávat“ mezery na trhu s programy, které ostatní nemají a které dokážete vyrobit za rozumný rozpočet.

Přesně tak. S programy, které ostatní nemají nebo je měli a už na ně zapomněli. A je možné se k nim vrátit, to bych nevylučoval. A záměrně vám neřeknu, které to jsou.

B.: Velké stanice Nova, Prima nebo ČT dlouhodobě staví svůj program na seriálech. Vidíte to obdobně – seriály jako recept na masový zásah diváka?

Spíše bych řekl, že obecně funguje lokální tvorba jako taková. V případě velkých stanic je více definovaná seriály, v našem případě právě zábavou.

B.: Tu zábavu vztahujete k formátům, tedy show, magazíny atd.?

Ano. V zásadě všechny tyto formáty už v programu máme – talk show, kvízy, reality a zábavní pořady. Co nám chybí, jsou dlouhodobě budované seriály. A je třeba se zamyslet, jaký typ seriálu vyrobit. Musíme se odlišit od ostatních, vyrábět, pokud se to dá, jiný typ seriálu než tržní leader nebo dvojka na trhu.

Podíl na sledovanosti Barrandov Group chceme udržet nad pět procent

foto: avB.: Pilíře podzimního schématu TV jsou reality show Tchyně, seriál Soudkyně Barbara, Podvodníci cooking show Babica vs. Sapík nebo soutěž Popelka atd. Jsou to pořady, které jste inicioval vy? Nese už toto schéma váš rukopis?

Částečně ano. Kupříkladu Popelku jsem přinesli ze Slovenska, stejně tak Tchyni. Úplně jsme předělali access time, tedy čas před prime time – přibyla Česká tajenka, která se vrátila, objevila se Popelka a Soudkyně Barbara, nasadili jsme Exploziv, upravili jsme vizuál a dramaturgii Našich zpráv a jemně změnili prime time.

B.: Jste s čísly novinek spokojen?

Já spokojený nebudu nikdy, to je u mě vyloučené. Moje oblíbená věta zní: „Není nic staršího, než včerejší úspěch.“

B.: Dobře, tak jinak: jak je spokojen akcionář?

Pokud podíl na sledovanosti TV Barrandov udržíme týdně přes pět procent, což se nám na počátku září podařilo, tak to bude super. Střet s podzimní nabídkou konkurence nám vychází dobře, a to se již vysílají v podstatě všechny ohlášené trháky. Vím, že některé časy nemáme ideální, ale všechno chce svůj čas.

B.: Kdy nasadíte nové Stopy života?

Připravujeme je jako jeden z nosných projektů na rok 2016.

B.: Kolik jste do letošního programu celkem investovali? Je to více či méně než loni?

Oproti loňsku se jedná o nárůst. Zároveň se ale také pracuje s počtem plánovaných epizod, s úpravami schémat v průběhu sezóny, takže se tento nárůst bude kompenzovat pohybem směrem dolů.

B.: Prima, ČT a v poslední době Nova si vyrábí část programu prostřednictvím externích firem. Vy si vyrábíte vlastní tvorbu kompletně v Real TV?

Ne, jedná se o kombinaci. Část probíhá v Real TV a ve společnosti Joy Department a část u externistů jako jsou Magnusfilm nebo FBC Media.

B.: Kolik procent výroby připadá na Real TV?

Většina projektů.

B.: Jaký dopad bude mít na program nedávno uzavřený deal s čínskou skupinou CEFC?

Je to příliš čerstvě. Pro nás je vstup určitě impulzem, který celou mediální skupinu posune na novou úroveň.

B.: Můžete alespoň naznačit, jaké změny čekají program TV Barrandov v roce 2016?

V horizontu roku nebo roku a půl bude TV Barrandov někde úplně jinde. Čísla sledovanosti, design, obsah, to všechno chceme postupně měnit. Osobně si myslím, že do našeho programu bychom měli dostat i další druhy televizní zábavy, neměl by být postaven čistě jen na zábavních formátech. Seriály jsou určitě jednou z věcí, které mají na českém televizním trhu enormní význam. Nemohu ale prozradit více.
foto: av