Legendárnímu pubrockovému souboru Tři sestry klepe na vrata třetí křížek. Závěr letoška a rok 2015 se stane časem velkolepých oslav, který zahrne vydání nového alba, speciální vydání všech třísesterských desek a velký koncert se symfonickým orchestrem. A k tomu všemu se přidá budování občerstvovacího zařízení, ve kterém by členové Sester rádi strávili muzikantský důchod. "Chtěli bychom z toho udělat regulérní muzeum Tří sester," říká manažer a člen kapely Tomáš Doležal, přezdívaný Ing. Magor.
B.: Koncertní návrat Tří sester do Braníku před několika týdny provázela krutá nepřízeň počasí. Jak nakonec minifestival dopadl z hlediska peněz, návštěvnosti, stánkového prodeje?
V pátek začalo pršet trochu později, takže návštěva nebyla špatná. V sobotu jsme zaznamenali asi třetinový úbytek oproti loňskému roku. Nebyla to úplná tragédie, nezabilo nás to.
B.: Kvůli dešti netrpěla jen návštěva, na 29. Open Air jsem snad poprvé viděl, že některý stánky s občerstvením nezaznamenaly v podstatě ani jednoho zákazníka.
Branický areál má kromě řady plusů jedno velké negativum: je to vana a voda nemá kam odtékat. Pokud zde budeme pokračovat v tradici Open Air, a my bychom rádi, tak bychom se chtěli domluvit s městskou částí Prahy 4, zda by zde neprovedla nějaké úpravy.
B.: Varianta návratu na koupaliště ve Džbánu není ve hře?
Je ve hře. Ten areál je ale prodaný a zatím jsme se s vlastníkem nedohodli na dalším pronájmu.
B.: Jaké jsou plány pro příští, 30. ročník Open Air?
Na stole jsou dvě možnosti. Konzervativní, která počítá s velkým letním a velkým zimním koncertem s orchestrem. Ten děláme každých pět let v hale. Pokud by letní akce nevyšla, tak ideálně někdy v prosinci uděláme velký koncert v O2 Aréně.
B.: Jaké aktivity k 30. výročí kapely chystáte? Best Of, aktualizovaná biografie Tří sester, monstrkoncert á la Kabát?
Už na letošní vánoční trh vypustíme box s plechovým obalem se všemi sesterskými CD a DVD, kterých je dohromady třicet. Cenu navrhuji na úrovni 3333 korun. Rádi bychom se dohodli s Českou televizí nebo s jinou televizí na vysílání pořadů s třísesterskou tematikou, podobně jako se to letos povedlo Lucii v ČT.
B.: V jakém nákladu souhrnný box vyjde?
Visací Zámek něčeho podobného prodal asi tisíc kusů, my bychom se chtěli pohybovat někde nad tímto objemem. Vydávat to bude Warner Music.
Bude. Zatím zvažujeme, jaký to bude formát – zda EP, nebo, když se sejde více písní, tak dlouhohrající deska. K dostání bude jak v digitální podobě v našem obchodu Shopak.cz, tak jako klasické CD, limitovaná LP a speciální edice trojdesky, zahrnující již vydaný výběr 15 let jsem na Kovárně na plech plus výběr z posledních 15 let kapely plus nový materiál. Dosud nevíme, zda sem zařadíme již připravené tři nebo čtyři cover verze písní od kapel, které máme rádi.
Nové album budeme směřovat na jarní trh, to znamená duben 2015.
B.: Připravujete nějaké speciální koncertní vystoupení?
V příštím roce uděláme obvyklé turné na obvyklých místech, nová bude hlavně scéna. Soustředíme se hlavně na větší koncerty v létě, naopak omezíme vystoupení ve vymrzlých kulturácích na jaře a na podzim.
B.: Vaším obchodním partnerem je dlouhodobě Plzeňský Prazdroj. Na jak dlouho je uzavřen kontrakt?
Tři sestry mají s Prazdrojem pětiletou smlouvu, která končí letos. Jednáme o prodloužení.
B.: Co další partneři, jeden čas jste měli Likérku Božkov.
Likérka Božkov s námi jezdila do loňského roku, měli jsme vždy roční kontrakt. Nyní se v podniku změnilo vedení, které se soustředí na jiné aktivity. Letos s nimi tedy nejedeme. Do budoucna bychom se určitě rádi s nějakou likérkou spojili.
B.: Takže se soustřeďujete hlavně na segment výrobců alkoholických nápojů?
Pro banky jsme poněkud „schmutzig“. Pro partnery mimo segment alkoholických nápojů fungujeme čistě náhodně a na bázi osobních vztahů. Pokud s námi chtějí něco dělat střední manažeři nebo zaměstnanci určitých firem, tak si nás objednají na vánoční večírek, kde si to pořádně užijí.
B.: Jak moc jsou pro vás tyhle partnerské dealy důležité, kolik procent příjmu kapele zajišťují?
Bez pivovaru a likérky nemůžeme jet letní turné, ani neuspořádáme třísesterský festival.
B.: V roce 2010 jste mi říkal, že roční obrat Tři sester je někde kolem 10 milionů korun, největší příjem je z koncertů. To stále platí?
Ano. Obrat bude asi vyšší. Prodej fyzických nosičů je v současné době naprosto marginální, prodej digitálních písní se pomalu zvyšuje. Obrat merchandisingu včetně prodeje nosičů dělá ročně cca 3,5 milionu korun.
B.: Vy mp3 prodáváte přes e-shop Shopak.cz. Jak moc si fanoušci tento kanál oblíbili?
Nejvíce se prodává nového alba, prodeje se pohybují v řádu stovek kusů. Starší alba se prodávají minimálně. Jednotlivé písně jsou příliš drahé vzhledem k jednorázovému poplatku bance.
B.: Vaše vydavatelská firma v uplynulém roce prošla podstatnou změnou, místo EMI je teď Warner Music. Změnilo se pro vás něco? Jste stále rodinné stříbro firmy?
Tým firmy je pořád stejný, takže se pro nás nic nezměnilo. Naše postavení je dost specifické, protože Monitor/EMI/Warner Music vlastní celý náš katalog. Od roku 2003 naše desky vydáváme jako joint venture. Pokud by tedy někdo chtěl použít hudbu Tří sester do reklamy, musí se dohodnout s námi a s Warner Music.
B.: Takže další deska vyjde rovněž u Warner Music?
Ano.
B.: Kolik se poslední desky Líná hudba… doposud prodalo celkem? Platí pořád stabilní prodej okolo 15 tisíc nosičů?
Ne. Každý rok klesá prodej přibližně o třetinu. Již předchozí dlouhohrající desky Lázničky (2010) se prodalo něco kolo 12 tisíc kusů, Líná hudba holý neštěstí (2013) je maximálně na 10 tisících kusech. To je za současné situace pořád úžasný prodej.
B.: Velké hudební firmy v uplynulém roce tleskali příchodu různých streamingových služeb typu Deezer, Spotify nebo obchodu Google Play. Je tu i Youtube a iTunes. Jak se na tyto digitální služby díváte jako hudebníci? Je to pro vás přínos?
Když jsme dostali vyúčtování digitálních prodejů CD Líná hudba holý neštěstí přes další kanály jako je Google Play nebo iTunes, tak se prodeje pohybovaly v řádu několika tisíc. Co se týká Deezeru nebo Sprotify, tak s tím nemáme zkušenosti. Zatím jsme od vydavatele nebo od OSA nedostali jediné vyúčtování těchto služeb. Tři sestry jako autoři dodnes nemají žádné vyúčtování od digitálních obchodů Supraphonline nebo Bontonline. A přitom se tam některá naše alba již nějaký čas prodávají. Takže momentálně nemám žádnou zpětnou vazbu, kolik se vystreamovalo alb či písní Tří sester.
B.: Kupříkladu Spotify je často kritizováno za to, že muzikantům platí malé částky za přehrání.
Mohu uvést další příklad. Podle našich informací je česká pobočka Warner Music ve sporu s YouTube. Při strojním zpracování milionů dat, týkajících se přehraných písní, dochází k lišáckému zaokrouhlování. Pokud je daný honorář nižší než určitá hranice, tak se zaokrouhlí na nulu. Tím pádem hudebník nedostane žádné peníze. Tři sestry na YouTube zaznamenali paradoxní situaci: naše nejúspěšnější klipy, to znamená Modlitba pro partu a Aida, které tam dali fanoušci, měly každý přes 1,5 milionu přehrání. Před rokem a půl je YouTube stáhnul a my jsme si vytvořili vlastní kanál. YouTube však na něm blokoval některé klipy, protože donedávna neexistovala dohoda mezi Warner Music (dříve EMI), jakým způsobem se budou dělit peníze od YouTube. Teď jsme na prahu nějakého dealu, takže budeme až teď dostávat nějaké peníze z YouTube. Stejně to ale budou malé peníze, takže pořád platí: aby se kapela uživila, musí mít hodně koncertů. V našem případě je počet koncertů limitován na 60 až 70 ročně.
B.: Vy jste od vzniku kapely manažerem, postupně jste si k tomu přibral i provozování pražských hospod Na staré.., prodej merchandisingu na Shopak.cz a pořádání festivalů. Dá se to rozvrstvit nějak percentuálně na celkových výnosech vaší firmy Krakonošovo?
Největší objem výnosů plyne jednoznačně z koncertování. U hospod je to trochu složitější, protože jsem je rozjížděl já spolu s Fanánkem a bývalým bubeníkem Hadrem. Pak se to různě transformovalo, takže v některých hospodách mám podíl jako fyzická osoba a někde to vlastní Krakonošovo.
Výtoč v našich hospodách je v současné době cca 2,5 tisíce hektolitrů, což už je pro Plzeňský Prazdroj zajímavé. Celý trh je v krizi, protože hospod je zkrátka moc a kupní síla lidí neroste. Navíc je tu bič, který si na sebe upletly samotné pivovary: neúměrně zlevnily lahvové pivo oproti tankovému. Spustily řadu slev a zavedly pivo v PET lahvích. Nechávám si posílat nabídky realitních agentur a občas jsem v šoku, jaké množství prostor a za jak směšný peníz je k dispozici.
B.: Plánujete další expanzi v hospodách?
V polovině loňského roku jsme zavřeli hospodu Na staré kovárně na Letné v Kamenické ulici, protože jsme se nedohodli na prodloužení smlouvy s majitelem. Napřesrok si k 30 letům uděláme radost a na novém místě otevřeme novou Kovárnu. Tu si opravdu vymazlíme, bude tam řada artefaktů z historie kapely. Chceme v ní vybudovat regulérní muzeum Tří sester ve stylu Hard Rock Café s prodejem merchandisingu a pro nás hezké místo na důchod. V současné době sháníme vhodný prostor, to znamená v širším centru Prahy, s velkou plochou, která by měla umožnit i koncerty pro dvě stě tři sta osob. Zatím jsme dostali skoro sto nabídek.
B: Jak se přesně to vaše místo na důchod bude jmenovat?
Na staré kovárně.
B.: A vaše bývalá Kovárna na Letné se nyní jmenuje jak?
Tam nám ukradli název, jmenuje se to Na kovárně. My jsme je vyzvali, aby toto matoucí podnikání ukončili, a možná s nimi vstoupíme do soudního sporu.