Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Martin Palán: Diváci ročně za DVD a Blu-ray utratí tři čtvrtě miliardy Rozhovor

12:04, 3. 10. 2014

Několikaletý ředitel filmového distributora Bontonfilm Martin Palán se pustil do riskantního a odvážného podniku. Firmu na vlastní triko od bermudské CME koupil a hodlá s ní rozjet řadu nových byznysů. To za situace, kdy v kinodistribuci nemá kontrakty s velkými hollywoodskými studii a kdy celý trh s fyzickými nosiči čelí streamování a stahování z internetu. Nové příležitosti by Bontonfilm měl nalézt kromě jiného v segmentu merchandisingu a developmentu formátů.

B.: Kdy vám CME poprvé nabídla Bontonfilm?

CME se loni na podzim rozhodla změnit základní zacílení byznys modelu a zaměřit se čistě na televizní byznys. Poté jsme s vedením CME probrali všechny možné varianty, které přicházely v úvahu. Někdy na počátku roku 2014 jsme dospěli k tomu, že prodej do mých rukou bude nejsmysluplnější a nejvýhodnější variantou.

B.: Další možností byl prodej konkurenčním hráčům? Víte, kdo byl osloven?

Slyšel jsem o tom. Vzhledem k tomu, že jsem se pak stal účastníkem transakce, tak jsme to již neprobírali.

B.: Podle mých informací CME oslovila i konkurenční kino- i videodistributory, žádný z nich však neviděl v koupi společnosti bez kinodistribuce hollywoodských blockbusterů smysl. V čem vy vidíte hodnotu Bontonfilmu?

Bontonfilm je ikonou na distribučním trhu. Stále máme kontrakty s hollywoodskými studii Fox, Sony, Universal, Dreamworks Animation, MGM a Lucasfilm na distribuci filmů v oblasti home entertainmentu. Plus většinu českých filmů a nezávislé produkce. Pokud kinodistributoři neměli zájem o Bontonfilm, týkalo se to segmentu distribuce do kin. Je třeba si uvědomit, že většina společností, které se zaměřují na dovoz filmů ze zahraničí, vydělávají primárně na home entertainmentu. V kinodistribuci jsou pro distributory sice velké objemy, ale nízké marže, většinou mezi 10 a 20 procenty, současně ale jiná míra rizika. Ovšem v případě, že se film povede, může být výsledek opravdu velmi zajímavý. Marže ve videodistribuci se pohybuje okolo 30 procent. Tedy moje motivy: mám Bontonfilm rád, znám dobře prostředí, ve kterém se pohybuje, a vidím obrovskou hodnotu v celém brandu.

B.: Prozradíte, za kolik jste Bontonfilm koupil?

Všechny obchodní podmínky jsou předmětem smlouvy a nemohu je blíže komentovat.

B.: Zdroje ze CME hovoří o částce někde kolem 30 milionů korun. Je to správná informace?

No comment.

B.: Jak jste koupi financoval?

To také nemohu sdělit.

Bontonfilm pokračuje ve spolupráci se CME

B.: Účastnil se nějakým způsobem transakce někdejší manažer Bontonu Mick Hawk, ať již přímo nebo jako financiér v pozadí?foto: av

Mluvili jsme o tom, ale na transakci se finančně nepodílel.

B.: Ale potkali jste v uplynulých měsících? Nemá zájem, podílet se nějak na řízení Bontonfilmu?

My jsme přátelé a potkáváme se běžně. Rád bych s Mickem do budoucna pracoval. Je velmi důležitou osobou českého i světového mediálního světa s daleko bohatší zkušeností než mám já.

B.: Takže Mick Hawk bude mít v Bontonfilmu nějakou poradní roli?

Určitě. Každý rozumný manažer v českých médiích by měl chtít spolupracovat s Mickem Hawkem. Zatím se o tom bavíme. Žije v Kalifornii v centru dění filmového světa a tak nám to všechno dává smysl.

B.: Jak se v rámci prodeje vyřešilo zadlužení Bontonfilmu vůči CME Investments ve výši cca 58 milionů korun?

Nemohu podrobně komentovat, ale obě strany byly spokojeny.

B.: Bude pokračovat spolupráce Bontonfilmu a CME?

Určitě. Naše vztahy jsou velmi dobré. Nyní například vydáváme DVD Ládi Hrušky a budeme vydávat i další věci.

B.: Firma kvůli odchodu hollywoodských studií spadla do velké ztráty, tržby klesly o 190 milionů. Jak to budete bezprostředně řešit?

Musíme se přizpůsobit situaci na trhu. Nicméně musím zdůraznit, že všechny problémy, které nastaly v souvislosti s přechodem studií, se zdárně vyřešily.

B.: Byla ta loňská ztráta 76 milionů způsobena jen odchodem amerických studií?

Důvodů by se jistě našlo více, trh se turbulentně vyvíjel i v oblasti videa. Ale toto vše se odehrálo již předloni, takže to na současný stav nebude mít vliv.

B.: Budete nějak šetřit? Bude se Bontonfilm stěhovat do levnějšího nájmu?

Na začátku října se přestěhujeme do kancelářských prostor Na Poříčí do Paláce Archa. Potřebujeme méně čtverečních metrů.

B.: Propouštíte?

V celém ČeskoSlovensku jsme snížili stavy o devět lidí.

B.: Budete nějak měnit corporate identity?

Začínáme novou kapitolu společnosti. Chystáme určitý facelift loga a všech našich značek.

Českým producentům nabídneme široký segment merchandisingu

B.: Jak se změní byznys Bontonfilmu v jednotlivých segmentech – kinodistribuci, home entertainment, merchandisingu a digitální distribuci?

Chceme se věnovat všem těmto segmentům. V tomto ohledu se společnost nezmění. Některé byznysy, které doposud nehrály tak velkou roli, se postupně budou rozšiřovat. Velkou změnou bude prodej filmových brandovaných produktů jiného charakteru než nosičů. Na trhu je celá řada společností, která se s námi chce v tomto spojit a vstoupit do filmového světa. Nabízí se zde mnoho příležitostí prodávat jakékoliv předměty, které jsou s filmem spojeny. Zásadní věcí pro Bontonfilm bude vlastní produkce.

B.: V oblasti merchandisingu již máte uzavřeny nějaké nové kontrakty?

Jednáme s celou řadou lokálních producentů, velmi významnou spolupráci máme rozjetou s řetězcem Tesco. Tesco rozumí zábavě a prodávání zábavy a na jejich výsledcích je to vidět. Několikrát jsme si vyzkoušeli stavbu kampaní, které jsou doplněny o merchandisingové předměty a velmi dobře to funguje.

Bontonfilm72B.: Tesco bude váš nejdůležitější partner v oblasti maloobchodu a prodeje merchandisingu?

Určitě, Tesco je leader na trhu zábavních fyzických médií. Ale nebráníme se spolupráci s dalšími řetězci. Je tu řada internetových e-shopů, jako třeba Filmaréna.cz, specializovaných obchodníků typu Bontonland, DVD Ládi Hrušky prodáváme exkluzivně s Penny, na Slovensku jsme dělali velké kampaně s Kauflandem. Je tu celá řada řetězců, které cítí silný potenciál v zábavních předmětech. Neprodáváme film, ale celý marketingový koncept postavený na filmu. Velké zahraniční filmy prodávají celou řadu předmětů od jídla až po oblečení. Přesně to chceme nabídnout lokálním producentům, tady vidíme obrovskou příležitost.

B.: Můžete dát nějaký příklad lokální kampaně?

Kozí příběh se sýrem. Spolu s filmem jsme prodali merchandisingové zboží jako polštáře, hračky atd. a s firmou Sparkys jsme vyvinuli celou řadu speciálních hraček.

B:. Pro tento merchandisingový koncept se ale nehodí všechny filmy.

Merchandisingová kampaň u takzvaně „těžších“ filmů může být postavena na jiném principu. Může stavět na podpoře tvůrců a jejich aktivit. Kupříkladu u Křídel Vánoc se podařilo díky spojení s hudbou dosáhnout zajímavých výsledků jak v kinodistribuci, videodistribuci , tak i prodeji hudebních nosičů.

B.: Kolik vlastně máte prodejních míst?

Tisíce, z toho stovky v Tescu.

B.: V letošním roce probíhala rekonstrukce prodejních míst v Tescu, již je u konce?

Ano. Ve spolupráci s Tescem se daří dlouhodobě zvyšovat objem prodejů, pro obě společnosti nejsou DVD a Blu-ray mrtvým zbožím. Po rekonstrukci prodejních míst je zboží jinak vystaveno, máme zde prodejní koše, které velmi dobře fungují.

B.: Jaký je váš odhad ročního objemu celého trhu s domácí zábavou, to znamená s fyzickými nosiči?

Přibližně tři čtvrtě miliardy korun.

B.: Kolik Bontonfilm ročně prodá fyzických nosičů?

Mezi 1,5 a 2 miliony kusů.

Čeká nás ještě jedna vlna příbalů

B.: Které filmy v nejbližší době budete distribuovat v kinech a kolik do nich budete investovat?

Máme práva přibližně k dvacítce filmů, kromě jiných i k pokračování českého filmu Láska je láska nazvané Život je život s Ondřejem Vetchým (zima – jaro 2015), Pád Londýna, Mortdecai s Johnny Deppem (zima – jaro 2015) nebo Child 44 s Tomem Hardym (jaro 2015). Samozřejmě se stále budeme poohlížet po dalších příležitostech. Je tu zde vždy varianta, že se majors vrátí domů. Opakuji, velkou příležitost vidím ve vlastní produkci, která může velmi zajímavě doplnit naše portfolio.

B.: Máte nějaké koprodukce dohodnuté?

(Podrobnosti o byznysových plánech v oblasti koprodukcí v placené sekci zde)

B.: Jaké máte plány s digitální distribucí?

V současné době dodáváme všem hráčům, zaběhnutým službám typu O2 TV, Voyo, iTunes, TopFun, a brzy i novým jako Alza.cz nebo rozšířené nabídce UPC. V nedávné době jsme rozšířili digitální knihovnu o celý katalog Miramaxu, takže můžeme nabídnout zajímavý obsah.

B.: Kolik máte v digitálním katalogu titulů?

Okolo 800.

B.: Jak k digitální distribuci přistupují čeští producenti?

Řada z nich chce práva k digitální distribuci obchodovat vlastními silami. Domnívám se, že si tak přidělávají práci, protože přínos v obou případech je srovnatelný.Bontonfilm42

B.: Kolik se nějakého filmového titulu prodalo digitálně nejvíce?

V případě nejprodávanějších titulů se řádově jedná o stovky stažení.

B.: Váš pohled na vývoj kinotrhu a home entertaimnetu v následujících několika letech?

Rozvíjet se bude digitální a televizní distribuce, kinotrh bude stabilní, trh fyzických nosičů čeká velmi pozvolný pokles.

B.: Kdysi silný trh s příbalovými disky je definitivně mrtvý?

Domnívám se, že nás čeká ještě jedna vlna příbalů. Je proto mnoho důvodů – je po tom poptávka nejrůznějších subjektů na trhu, které se snaží zatraktivnit své produkty, například knižních vydavatelů, poptávka vydavatelů a existuje tu obecně poptávka po levném druhu zábavy. Lidé chtějí fyzické nosiče stále vlastnit a my jim je velice rádi prodáme.